Skattestyrelsen: Hver femte gør det forkert
Kan koste unødige afgifter
Nystartede virksomheder angiver oftere ikke deres moms til tiden sammenlignet med øvrige virksomheder.
Det kan i sidste ende koste de nystartede virksomheder unødige afgifter og i værste tilfælde betyde, at virksomheden bliver lukket.
Det skriver Skattestyrelsen i en pressemeddelelse.
I Danmark er der omkring 150.000 virksomheder, der skal angive moms fire gange om året. Heraf er omkring 60.000 virksomheder nystartede med under to år på bagen.
Næste gang onsdag
Virksomhederne skal næste gang angive moms den 1. september - altså i morgen onsdag - for 2. kvartal 2022.
- Der er rigtig mange ting at se til og være opmærksom på, når man starter virksomhed. Det gælder også i forhold til moms og skat. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhedsejer får indført gode vaner og rutiner fra start. Det kan koste virksomhederne unødige afgifter ikke at være opmærksom på momsfrister. Og i yderste konsekvens kan vi lukke virksomheder, der ikke får angivet moms, siger Thomas Hjortenberg, der er erhvervsskattedirektør i Skattestyrelsen, og fortsætter:
- Vi ved, at de nystartede virksomheder ofte ikke får bogført løbende. Derfor kan det være en udfordring for dem, når momsfristen nærmer sig, og tallene skal gøres op. Vi råder derfor de nystartede virksomheder til at bogføre løbende og gemme deres bilag. Men også at få styr på hvad, der kan trækkes fra og hvad, der ikke kan trækkes fra. Det er råd, der kan gøre det lettere at få angivet momsen til tiden.
Klar med hjælp
Skattestyrelsen tilbyder en række initiativer, der skal støtte nye virksomheder med at komme godt fra start.
Det er i form af eksempelvis webinarer, videoguides og fysiske informationsmøder.
Virksomhederne får her blandt andet brancherelevante råd til det at starte virksomhed samt viden om gældende regler og pligter om eksempelvis moms, bogføring, oplysningsskemaer og forskudsopgørelse.
- I Skattestyrelsen er vi interesserede i at nystartede virksomheder kommer godt i gang. Det er vores erfaring, at virksomheder, der har benyttet sig af vores tilbud, har bedre styr på de områder, hvor der oftest begås fejl og derfor er bedre rustet til at undgå dem, siger Thomas Hjortenberg.