Sådan slipper du for kæmperegning
Alt for mange små ture kan være skadeligt for din bil
Hvis bilen skal holdes sund og rask, er der mange dele, som skal vedligeholdes og plejes.
Noget af det, som kan sende bilen på værkstedet oftere end normalt, er, hvis du har et forkert køremønster.
Det siger Martin Velde Andersen, der er teknisk rådgiver hos bilejernes interesseorganisation, FDM.
- Ved at have et forkert køremønster kan du ubevidst gøre skade på din bil, siger han.
Dieselbilen skal gerne ud at køre langt som sin primære tur, så motoren kan nå at blive varm og dermed holde sig ren.
Det gør den ved at brænde sodpartikler af, som den har opsamlet under kørsel. Og det kan den kun, hvis motoren får lov at køre i lang nok tid.
- Fra du starter motoren, skal du køre omkring 30-40 kilometer og gerne på motorvej, før det giver mening, siger Martin Velde Andersen og understreger, at for mange korte ture i en dieselbil kan ende med at koste dig dyrt.
- Hvis motoren ikke når at køre den cyklus igennem, så når den ikke at brænde partikler af til næste tur. Og så ophober de sig. Hvis et partikelfilter skal skiftes eller renses, så kan det snildt komme til at koste dig 10.000 til 25.000 kroner, siger han.
Ifølge den tekniske rådgiver er det fint, hvis du en dag eller to har nogle kortere ture. Men så skal motoren også ud at varmes op på tredjedagen.
Kan klare små ture
En benzinbil derimod kan håndtere de små ture noget bedre, men den har også godt af at få kørt nogle kilometer en gang i mellem.
- Når vi starter en kold benzinmotor, bruger den noget benzin, som ryger ned i olien i bundkarret. Kører du mange små korte ture, så ligger der pludselig meget benzin i motorolien, siger Martin Velde Andersen og peger på, at det kan gøre, at bilen melder, at den skal til service oftere.
- Den har godt af nogle lange ture, så benzinen deri når at fordampe. Spørger du mig, vil jeg tage benzinbilen ud på motorvejen i 20 minutter mindst én gang om ugen.
Bremserne ruster
Ud over at køre tilstrækkeligt afhænger din bils generelle sundhed også af, hvor ofte du bremser, siger John Gantzhorn, der er teknisk konsulent hos virksomheden Applus Bilsyn.
- Hvis du kører og motorbremser og ikke får brugt bilens bremser, så ruster de. Det ser vi tit ved syn, siger han og uddyber:
- Det er et problem som især rammer elbiler, men som også er vigtigt at huske hos benzin- og dieselbiler.
Derfor er det ifølge John Gantzhorn en god idé at lave en god opbremsning en gang i mellem.