Risikerer kæmpebøde for 450 lovovertrædelser
For nylig blev et transportfirma tiltalt for 1.200 tilfælde af ulovlig kørsel. Nu er et andet transportfirma tiltalt for 450 tilfælde. Begge firmaer risikerer kæmpebøder
Citathistorie: Fagbladet 3F
Ulovlig kørsel med gods i Danmark kan komme til at koste to transportfirmaer meget store bøder.
Den nyeste sag gælder transportfirmaet Erik Petersen A/S i Padborg, der er tiltalt for over 450 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel.
Den anden sag gælder transportfirmaet H. P. Therkelsen A/S, der tidligere i januar i år blev tiltalt for mere end 1.200 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel.
35.000 kroner
Ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel udløser en bøde på 35.000 kroner.
Hvor stort bødekravet bliver, er op til anklagemyndigheden, der ikke har sat beløb på endnu.
- Det er de første store sager af den karakter, og vi har endnu ikke fastsat bødepåstanden, oplyser specialanklager hos Midt og Vestsjællands Politi, Camilla Mehding, der ikke vil røbe, hvilke bødestørrelser, der er i spil.
Tre gange på syv dage
Cabotagekørsel er, når en udenlandsk lastbil for eksempel henter varer på et lager i Kolding og kører det til København.
Reglerne er simple: Lastbilerne må køre varer indenrigs tre gange på syv dage, så skal de forlade Danmark. Kørsel over tre ture er ulovlig cabotagekørsel.
Direktøren for transportfirmaet Erik Petersen A/S, der på hjemmesiden kalder sig et middelstort transportfirma, er fåmælt omkring tiltalen.
- Vi er meget rystede. Men jeg har absolut ingen kommentarer, siger direktør Keld B. Petersen.
Mulighed for flerdobling
Sagen mod Erik Petersen A/S skal for Retten i Roskilde, der oplyser, at der var forberedende retsmøde i sagen 21. januar, men at der endnu ikke er fastsat en dato for selve retssagen.
Bøden kan ende med at blive særdeles stor. Ifølge Færdselsstyrelsen takseres ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel, der betragtes som en alvorlig overtrædelse af godsloven, til en bøde på 35.000 kroner.
Bøden kan fordobles eller tredobles, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, men det er i sidste ende anklagemyndigheden, der afgør, hvad bødekravet kommer til at lyde på.
Politiet kan også tilbageholde lastbiler, hvis det er nødvendigt for at sikre betaling af bøde og sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation.
Roser myndigheder
Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, roser myndighederne for at afsløre ulovlighederne.
- Kontrol er helt afgørende, hvis myndighederne ønsker at stoppe de brodne kar. De underminerer transportbranchen med lave lønninger og unfair konkurrence. Og snyder de hæderlige vognmænd, der overholder love og regler, siger Jan Villadsen, der håber, at bøderne bliver så store, at de kan afskrække andre fra lignende svindel.
Han håber også, at EUs såkaldte vejpakke, der skal bekæmpe piratkørsel og social dumping på de europæiske landeveje, bliver implementeret ordentligt i Danmark.
- Reglerne i vejpakken kan dæmme op for ulovlig cabotagekørsel og kørsel med chauffører fra tredjeverdenslande, for eksempel fra Filippinerne, som firmaer uden moral tjener fedt på at udnytte, siger Jan Villadsen.
Tiltalt for 1.200 tilfælde
Sagen mod Erik Petersen A/S kommer i kølvandet på den hidtil største sag om ulovlig cabotagekørsel.
Dén sag gælder transportfirmaet H. P. Therkelsen A/S, der tidligere i januar i år blev tiltalt for mere end 1.200 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel. H. P. Therkelsen A/S risikerer en rekordstor bøde, når sagen kommer for retten i Roskilde.
Her lander regnestykket på en bøde på 42 millioner kroner, men her er det også anklagemyndigheden, der fastsætter bødekravet.
Retssagen mod H.P. Therkelsen A/S er heller ikke berammet endnu, men kommer også til at køre ved retten i Roskilde.
Administrerende direktør i H.P. Therkelsen, Peter Therkelsen, har tidligere overfor Fagbladet 3F understreger, at han er stærkt uenig i antallet af ulovlige cabotagekørsler i anklageskriftet.