Regioner: Hold så op!
Nogle borgere kan ikke finde ud af, hvor man skal henvende sig med spørgsmål om Corona-smitte. To regioner råber derfor op
Flere danske regioner er godt trætte af, at danskerne ikke har styr på, hvornår man skal bruge akuttelefonen.
Fredag har Region Hovedstaden sendt en påmindelse til borgerne i regionen i stedet for coronahotlinen.
- Mange ringer 1813 ved kø på coronahotlinen men vi kan ikke give svar, skriver regionen fredag på Twitter.
Mange ringer 1813 ved kø på coronahotline men vi kan ikke give svar. 1813 er til akut sygdom og skade. Find mere info på https://t.co/BHBOz5ZgTa #COVID19dk #dkpol @RegionH
— Region Hovedstadens Akutberedskab (@akutberedskabet) December 31, 2021
Og det er ikke kun i hovedstadsområdet, at dette har været et problem.
Den 25. december, kunne Region Syddanmark også konstatere, at borgere ikke benyttede lægevagten efter hensigten.
- En lille julehilsen fra lægevagten, der oplever, at mange ringer til dem med spørgsmål om coronatest, skrev Region Syddanmark i et Facebook-opslag.
Dette betød, at der opstod længere ventetid på vagtlægens telefon.
Her ringede flere for at få svar test, da svarene endnu ikke var kommet online.
Her man derimod spørgsmål om coronasmitte og ikke kan komme igennem på coronahotlinen, bør søge svar på Coronasmitte.dk.