Øl pakkes ind i kunst

Aarhus Festuge prøver at skabe andre rammer for, hvor gæsterne drikker øl. Festugen skal ikke være et drukorgie. Foto: Colourbox/free
Offentliggjort Sidst opdateret

Mere arkitektur, flere gratis oplevelser og mindre druk skal kendetegne årets udgave af Aarhus Festuge.

Aarhus Festuge runder i år et skarpt hjørne, når den 10 dage lange kulturfestival fredag bliver skudt i gang. Det er nemlig 50. gang, at festugen afholdes.

Selv om navnet byder op til fest og dans, så er guldbryllupsudgaven af Aarhus Festuge mere end berusede mennesker og store fadølstelte.

Det siger direktør for Aarhus Festuge Jens Folmer Jepsen til Ritzau.

– Vi sætter stor pris på, at folk gerne vil have en øl og more sig med deres kammerater, men vi vil gerne væk fra det drukorgie, festugen var tidligere, og det er vi lykkes rigtig godt med. Vi prøver at skabe andre rammer for, hvor man drikker sin øl henne, så festen får nogle andre dimensioner.

– Vi har et kunstnerisk udgangspunkt med alt, hvad vi gør. Vi vil gerne holde en fest, men det skal laves på en anden måde, end man plejer at gøre. Jeg er med på, at fest er en del af ugen, og vi holder en stor åbning, hvor Thomas Helmig og TV-2 spiller. Det bliver forhåbentlig en kæmpe fest, siger direktøren.

Aarhus Festuge opererer hvert år med et tema. I år er temaet “Same but different”.

Netop udvikling af et allerede velfungerende arrangement er noget af det, som skal kendetegne årets udgave af festugen.

– Der er endnu flere ting i byens rum, der er gratis i år, og der bliver eksperimenteret endnu mere med arkitektur. Faktisk så meget, at det i sig selv er en arkitekturfestival. Det har vi satset på de seneste år, men det når en eller anden form for kulmination her, siger Jens Folmer Jepsen.

I alt finder over 1000 arrangementer sted som en del af Aarhus Festuge, inden der søndag 7. september bliver sagt tak for i år.

Direktøren glæder sig blandt andet over, at gæster på festugens første lørdag har mulighed for at komme til forskellige forestillinger, hvor der enten er fri entré eller entré for et meget beskedent beløb.

– Vi prøver at invitere folk ind til noget, de ikke kender, og som de ikke skal give mange penge for at se. Vi siger: Her er en stor palet af ting, som næsten ikke koster noget eller er helt gratis, og så håber vi på, at gæsterne får en ny oplevelse, siger Jens Folmer Jepsen.

Sidste år havde Aarhus Festuge cirka 500.000 besøgende.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS