Over 100 danskere meldt til politiet
Over 100 Uber-chauffører er politianmeldt for at have modtaget sociale ydelser samtidig med, at de har haft indtægter fra transporttjenesten. Tilbagebetalingskravet er næsten 20 millioner kroner
Citathistorie: Radio4.
Det er Skattestyrelsen, der har fundet frem til i alt 1.498 personer, der i 2016 og 2017 havde indtægt som chauffører for Uber, og i samme periode modtog sociale ydelser.
En gennemgang af sagerne viser, at danske Uber-chauffører i 439 tilfælde uretmæssigt har fået udbetalt eksempelvis kontanthjælp, dagpenge eller SU samtidig med, at de har haft indtægter som chauffører for transporttjenesten, skriver Radio4.
Nu kræver myndighederne så 18,7 millioner kroner tilbage fra chaufførerne. En stor del af sagerne handler om uretmæssigt udbetalte ydelser fra A-kasserne. Derfor har Danske A-kasser rejst et tilbagebetalingskrav i 162 sager og kræver 4,5 millioner kroner retur.
- De penge skal selvfølgelig tilbage. Så har man fået 50.000 kroner med urette, så skal de penge tilbage til staten, siger formand for Danske A-kasser, Eva Obdrup, til Radio4.
- Vi har en procedure for, hvordan vi opretter en gæld på et medlem og overdrager den til inddrivelse hos staten. Der ligger nogle helt klare regler for, hvordan vi sikrer, at staten får de penge tilbage, som medlemmer har fået med urette, fortæller Eva Obdrup videre.
Ligger år tilbage
Den nye undersøgelse af chaufførernes sociale bedrageri dækker perioden fra 2016 og indtil Uber lukkede i Danmark i 2017.
A-kasser, kommuner, Udbetaling Danmark og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har gennemgået sagerne, og indtil videre har det resulteret i 104 politianmeldelser, hvoraf a-kasserne står for 41.
- Det er alvorligt at få ydelser i dagpengesystemet med urette. Når beløbet er af en vis størrelse, kan man blive politianmeldt, og så får man også en karantæne. Så det bliver der taget meget alvorligt fat i, siger Eva Obdrup til Radio4.
Tidligere er Uber-chaufførernes skatteforhold og omfanget af socialt bedrageri blevet undersøgt for årene 2014 og 2015.
Dengang afdækkede undersøgelserne også, at der både var omfattende problemer med chaufførernes indberetninger til SKAT og med socialt bedrageri.