Ny uautoriseret droneaktivitet
Der er igen blevet observeret ukendt og uautoriseret droneaktivitet ved et gasfelt på Nordsøen
Citathistorie: DKNYT
I weekenden er der igen blevet observeret uautoriseret droneaktivitet på Nordsøen.
Denne gang ved det ubemandede gasfelt Roar, der er et af satellitfelterne forbundet med Tyra-feltet i Nordsøen.
Rigspolitiet bekræfter i en mail til DOI.dk: "Rigspolitiet kan bekræfte, at vi henover weekenden har fået henvendelser om drone-observationer.
Rigspolitiet har for nuværende ikke yderligere kommentarer".
Ikke et tilfælde
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra TotalEnergies, der driver Roar-feltet.
Energistyrelsen har ligeledes ikke ønsket at give en kommentar angående anmeldelsen.
Det har derfor ikke været muligt at få bekræftet, at der reelt er tale om en drone i vejret ved et gasfelt de cirka 230 km fra Esbjerg ude på Nordsøen.
Der kan dog umuligt bare være tale om en uheldig drone, der har forvildet sig ud på Nordsøen, fortæller Jan Egnsted, direktør i WeFly, der er en af Danmarks førende dronefirmaer, som udfører inspektion af kritisk infrastruktur som broer, fjernvarme.
Kun avancerede droner kan den slags
- Det er kun avancerede droner, der kan den slags. En almindelig kommercielt drone kan ikke gøre det, siger han til DOI.dk
- Det vil være min formodning, at dronerne vil være sat i luften fra et skib eller en ubåd. Det er helt sikkert ikke en almindelig drone, der er faret vild. Man skal have et billede af dronen for at kunne sige mere, men man kan godt udelukke, at nogen har gjort det for sjov, fortæller Jan Egnsted.
To gange på en uge
Det er mindre end en uge siden, der er blevet observeret uautoriseret droneaktivitet ved et andet gasfelt på Nordsøen.
Der er ligeledes været mindst seks observationer af uidentificerede droner i Norge inden for den sikkerhedszone på 500 meter, der er omkring boreplatformene. Petroleumstilsynet i Norge har efterføgende sendt et brev til de myndigheder og selskaber, der færdes ved de norske olieboreplatforme, hvori de opfordrer alle operatører og ejere af fartøjer til at udvise øget årvågenhed.