Nu får alle danskere endelig deres penge

Det bliver meget nemmere at få udbetalt sit restbeløb et år efter rejsekortets udløb

Offentliggjort Sidst opdateret

Nu bliver det nemmere for danskerne at få penge ud af det offentlige selskab bag Rejsekortet.

Gennem årene har Forbrugerombudsmanden modtaget omkring 250 klager over Rejsekortet. Det har fået tilsynsmyndigheden til at bede udbyderen bag om at ændre en række af sine vilkår.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. Her fremgår det også, at selskabet Rejsekort og Rejseplan vil rette ind.

- Det elektroniske rejsekort skulle gøre det let for forbrugere at tage offentlig transport. Det er det blevet, men teknologiske fremskridt berettiger ikke en tilsidesættelse af væsentlig forbrugerbeskyttende lovgivning, siger Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.

Har været for besværligt

Blandt andet får Rejsekortet kritik for dets udbetalingsvilkår. Det har været for besværligt for forbrugerne at få udbetalt eventuelle restbeløb fra kortet, der bruges overalt i den kollektive transport.

Hidtil har indehavere af et anonymt rejsekort kun kunnet få udbetalt et restbeløb få steder. Ellers har de skullet udfylde og indsende en formular. Desuden har det kostet et gebyr.

Fremover skal de kunne få udbetalt deres penge uden gebyr ved alle salgssteder og indtil et år, efter at det er udløbet.

Skal være mere overskueligt

Selve udløbsdatoen skal fremover også fremgå tydeligere. Rejsekort udløber efter fem år, men det står hverken oplyst på kvittering eller rejsekortet.

På sigt vil udløbsdatoen stå på selve kortet, lyder det i pressemeddelelsen.

I fremtiden skal rejsekortet heller ikke automatisk kunne spærres, hvis en rejsende har glemt at tjekke ud tre gange.

Det skal heller ikke være forbrugeren, der har bevisbyrden, hvis en rejse ikke er blevet registreret korrekt på kortet.

Få overblik over rejsegarantien

* DSB – S-tog og fjern- og regionaltog

Rejser du med kontantbillet, klippekort, rejsekort, ungdomskort, årskort, erhvervskort eller pendlerkort, er du dækket af DSB’s Basis Rejsegaranti.

Som pendler kan du også tilmelde dig Pendler Rejsegaranti, hvor du får penge ind på den konto helt automatisk, hvis toget ikke er rettidigt.

Passagerer opnår først erstatning, hvis toget er minimum 30 minutter forsinket målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Du kan enten få en erstatningsbillet til samme strækning, eller du kan få kontant kompensation.

Ved 30 minutter forsinkelse kompenseres 25 procent af billettens pris, 60 minutter er det 50 procent, 90 minutter er det 75 procent og 120 minutter er det 100 procent af regningen.

* Arriva

Rejser du med kontantbillet, rejsekort eller klippekort, er du dækket af Arrivas Basis Rejsegaranti ved forsinkelser på mere end 30 minutter målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Har du pendlerkort, periodekort eller ungdomskort, kan du tilmelde dig Arrivas Pendler Rejsegaranti.

Du kan enten få en rejsegarantibillet til den strækning, hvor du oplever forsinkelsen, eller du kan få økonomisk kompensation. Garantien gælder også for Arrivas og DSB’s tog i forbindelse med kombinerede rejser.

* Metroselskabet

Er metroen meldt 30 minutter eller mere forsinket, kan du tage en taxa på Metroselskabets regning.

Metroselskabet dækker regninger på op til 200 kroner fra en metrostation og frem til destinationen.

* Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Trafikselskab

For alle disse busselskaber gælder samme regler om, at garantien først træder i kraft, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Hvis en bus kører forbi stoppestedet uden at stoppe, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder garantien også.

Til gengæld har hvert selskab hver sin garantiordning:

– Movia: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.

– FynBus: Dækker regningen til en taxa til den del af rejsen, som du skulle have rejst med FynBus.

– Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab: Dækker udgifter til taxa eller privatbil i rejser på op til 50 kilometer. Passageren skal selv lægge ud for udgifterne. Ved privat bilkørsel beregnes kompensationen ud fra statens kilometertakst.

– Bornholms Trafikselskab: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested med fradrag fra selskabets kontanttakst for den pågældende strækning. Har du et gyldigt abonnementskort og vedhæfter en kopi, forsvinder fradraget.

Kilde: Ritzau

Stop for ublu gebyrer

Og så må Rejsekort og Rejseplan ikke tage gebyrer for at slette en bruger, når denne har udbetalt sin gæld.

Udbyderne Rejsekort og Rejseplan har sagt, at det vil imødekomme alle kravene. Det skal både nemt og gennemsigtigt at være kunde, lyder det fra selskabet i pressemeddelelsen.

Udbyderne bag Rejsekortet har fået en række indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden, der blandt andet kritiserer, at det er for besværligt at få udbetalt sin restsaldo. (Arkivfoto).
Udbyderne bag Rejsekortet har fået en række indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden, der blandt andet kritiserer, at det er for besværligt at få udbetalt sin restsaldo. (Arkivfoto).
Powered by Labrador CMS