Minister slår alarm
Minister kalder tal for digitale forstyrrelser i undervisningen alarmerende og vil have mobiler låst inde
Mere end hver tredje elev i 6. og 8. klasse oplever at blive distraheret af smartphones eller computere i undervisningen.
Det viser tal fra det såkaldte grundskolepanel, som er nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet, og det er ifølge minister på området Mattias Tesfaye (S) "virkelig alarmerende tal".
- Skolen skal ikke være en forlængelse af teenageværelset, siger han i en pressemeddelelse fra ministeriet.
- Lås mobilerne inde
Han opfordrer til at lade computeren blive i tasken og låse mobilerne inde i både undervisning og frikvarter.
- Og internettet bør begrænses af en firewall, der lukker ned for onlinespil, shopping, TikTok og alt det andet, som distraherer og forhindrer fordybelse, siger han i pressemeddelelsen.
Tesfaye peger på, at ministeriet før sommerferien udsendte nye skærmregler til skolerne. Og dem har de i høj grad fulgt. 84 procent af skolerne svarer, at de har indført retningslinjer for brug af smartphones.
Alligevel bliver eleverne altså forstyrret.
Sætter undersøgelse i gang
Tesfaye oplyser desuden, at han har bedt om endnu en undersøgelse af de digitale forstyrrelser. Den skal gennemføres i slutningen af indeværende skoleår.
Grundskolepanelet består af 237 grundskoler, som deltager i en undersøgelse, hvor ledere, lærere, pædagoger og elever på udvalgte folkeskoler og frie grundskoler svarer på en række spørgsmål.
I den aktuelle undersøgelse har de også svaret på, hvor ofte der anvendes digitale enheder til opgaveløsning. Her svarer 43 procent af eleverne, at de bruger digitale enheder i undervisningen i mere end tre timer i løbet af en normal skoledag.
Desuden oplever knap halvdelen af lærerne, at udvalget af analoge læremidler ikke er tilstrækkeligt.