Metro oversvømmet

En oversvømmelse forårsaget af kraftig regn har torsdag lukket en metrostrækning i København

Offentliggjort Sidst opdateret

Der er ingen togdrift på Københavns metrostrækning mellem Nørreport og Christianshavn. Det skyldes oversvømmelse.

Det oplyser Metroselskabet på selskabets hjemmeside.

- Der er ingen togdrift mellem Nørreport-Christianshavn. Det skyldes oversvømmelse. Rejsegarantien kan benyttes på denne strækning, står der på hjemmesiden.

Indsætter busser

Metro Service oplyser til Ritzau, at det skyldes vand et sted i nærheden af stationen på Kongens Nytorv, ikke nede på selve stationen, som selskabet skal finde ud af, hvor kommer fra.

Der er indsat busser mellem Nørreport og Christianshavn.

Resten af metroens linjer kører som normalt.

Ingen tidshorisont

Metro Service kan ikke oplyse, hvornår strækningen mellem Nørreport og Christianshavn åbner igen. 

Få overblik over rejsegarantien

* DSB – S-tog og fjern- og regionaltog

Rejser du med kontantbillet, klippekort, rejsekort, ungdomskort, årskort, erhvervskort eller pendlerkort, er du dækket af DSB’s Basis Rejsegaranti.

Som pendler kan du også tilmelde dig Pendler Rejsegaranti, hvor du får penge ind på den konto helt automatisk, hvis toget ikke er rettidigt.

Passagerer opnår først erstatning, hvis toget er minimum 30 minutter forsinket målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Du kan enten få en erstatningsbillet til samme strækning, eller du kan få kontant kompensation.

Ved 30 minutter forsinkelse kompenseres 25 procent af billettens pris, 60 minutter er det 50 procent, 90 minutter er det 75 procent og 120 minutter er det 100 procent af regningen.

* Arriva

Rejser du med kontantbillet, rejsekort eller klippekort, er du dækket af Arrivas Basis Rejsegaranti ved forsinkelser på mere end 30 minutter målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Har du pendlerkort, periodekort eller ungdomskort, kan du tilmelde dig Arrivas Pendler Rejsegaranti.

Du kan enten få en rejsegarantibillet til den strækning, hvor du oplever forsinkelsen, eller du kan få økonomisk kompensation. Garantien gælder også for Arrivas og DSB’s tog i forbindelse med kombinerede rejser.

* Metroselskabet

Er metroen meldt 30 minutter eller mere forsinket, kan du tage en taxa på Metroselskabets regning.

Metroselskabet dækker regninger på op til 200 kroner fra en metrostation og frem til destinationen.

* Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Trafikselskab

For alle disse busselskaber gælder samme regler om, at garantien først træder i kraft, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Hvis en bus kører forbi stoppestedet uden at stoppe, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder garantien også.

Til gengæld har hvert selskab hver sin garantiordning:

– Movia: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.

– FynBus: Dækker regningen til en taxa til den del af rejsen, som du skulle have rejst med FynBus.

– Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab: Dækker udgifter til taxa eller privatbil i rejser på op til 50 kilometer. Passageren skal selv lægge ud for udgifterne. Ved privat bilkørsel beregnes kompensationen ud fra statens kilometertakst.

– Bornholms Trafikselskab: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested med fradrag fra selskabets kontanttakst for den pågældende strækning. Har du et gyldigt abonnementskort og vedhæfter en kopi, forsvinder fradraget.

Kilde: Ritzau

Men selskabet har teknikere på sagen.

Powered by Labrador CMS