Melder ud om skyhøje benzinpriser

V, K og DF opfordrer Skatterådet til at hæve kørselsfradraget. Regeringen afventer rådets afgørelse

Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie: Fagbladet 3F

Skatterådet holder 22. marts et møde, der får stor betydning for økonomien i de danske husholdninger.

Skatterådet tager nemlig stilling til, om kørselsfradraget skal hæves, fordi de i forvejen høje benzin- og dieselpriser er gået amok efter Ruslands angreb på Ukraine.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det er Skatterådet, der bestemmer fradragets størrelse, men det skorter ikke på opfordringer fra en række partier i Folketinget til at hæve fradraget.

Fagbladet 3Fs rundringning til skatteordførerne, viser, at der tegner sig et flertal for at imødekomme især de trængte jobpendlere.

På himmelflugt

Prisen på benzin har nu rundet 16 kroner for en liter benzin 95 oktan, og prisen stiger fortsat.

Dieselpriserne er også på himmelflugt og ligger på over 15 kroner.

Det rammer især pendlere med langt til arbejde, hvis ikke kørselsfradraget hæves.

Regeringen hodler øje

Fagbladet 3F har spurgt skatteminister Jeppe Bruus (S) om hans holdning.

- Hele Europa står i en dybt alvorlig situation, som også påvirker os alle sammen. Lige nu ser vi blandt andet, at det er blevet dyrere at komme til og fra arbejde. Det tager regeringen alvorligt, siger Jeppe Bruus, der fortsætter:

- Derfor bliver der holdt nøje øje med udviklingen, og jeg er glad for, at Skatterådet på sit kommende møde vil drøfte udviklingen i benzinpriserne i forhold til kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse.

Kræver hævet kørselsfradrag

I den anden side af Folketinget opfordrer Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti Skatterådet til at hæve kørselsfradraget.

- Det er helt naturligt at hæve fradraget, når benzin- og dieselpriserne er steget meget voldsommere end ventet. Det skal kunne betale sig at arbejde. Det kan blive for dyrt at pendle på arbejde – fradraget betyder rigtig meget, siger skatteordfører Louise Schack Elholm (V).

Kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse bliver hvert år i november reguleret af Skatterådet på baggrund af en beregning af det kommende års pris på det at holde bil.

Et tilbageblik viser, at Skatterådet i slutningen af 2021 skruede befordringsfradraget en smule op på grund af de stigende benzinpriser.

Benzinpriserne er på himmelflugt. Men nu er der måske hjælp at hente. Den 22. marts træder Skatterådet sammen og her skal man blandt andet diskutere kørselsfradrag.
Benzinpriserne er på himmelflugt. Men nu er der måske hjælp at hente. Den 22. marts træder Skatterådet sammen og her skal man blandt andet diskutere kørselsfradrag.

Diskuterer det den 22. marts

Fagbladet 3F har spurgt Skatterådet om Ukraine-krigen betyder, at satserne for 2022 igen vil blive ændret.

Svaret er, at Skatterådet kan beslutte ekstraordinært at ændre satserne, og det tager Skatterådet op 22. marts.

Åbent sind

Hos de Radikale understreger skatteordfører Kathrine Olldag, at Radikale vil se med åbent sind på Skatterådets anbefalinger.

- Fradraget er det eneste håndtag, vi kan skrue på for at hjælpe danskerne - og især pendlerne. Vi anerkender, at udgifterne er meget store, og det er langtfra alle, der bare kan tage bussen, siger Kathrine Olldag.

HAr tillid til Skatterådet

Enhedslisten kommer ikke med en konkret anbefaling til Skatterådet, men har tillid til, at Skatterådet vil foretage en sober og fagligt funderet vurdering.

Både SF og Enhedslisten mener, at kørselsfradraget skal afspejle, hvad det koster at køre.

- Derfor er det naturligt, at Skatterådet ser på en justering opad af kørselsfradraget, siger SFs politiske ordfører Karsten Hønge.

Powered by Labrador CMS