Kaos - alle tog holder helt stille

Mandag eftermiddag er der ingen tog fra København til Køge, Næstved og Nykøbing Falster

Offentliggjort Sidst opdateret

Opdateret klokken 18.12: DSB oplyser, at fejlen nu skal være rettet, hvorfor togene kan begynde at køre igen.

Alle tog holder mandag eftermiddag stille på strækningerne Københavns Hovedbanegård til Køge, Næstved og Nykøbing Falster samt Køge Nord til Ringsted.

Det skyldes problemer med Banedanmarks signalsystem flere steder på Sjælland.

Det oplyser DSB på sin hjemmeside.

Ingen tidshorisont

Der er i øjeblikket ingen prognose for, hvornår togene kører igen, lyder det på hjemmesiden.

DSB's Rejsetidsgaranti betyder, at man kan søge om kompensation, hvis man rejser med fjern-, regional- eller S-tog i Danmark og bliver mere end 30 minutter forsinket.

Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor forsinket den enkelte passager er blevet.

Få overblik over rejsegarantien

* DSB – S-tog og fjern- og regionaltog

Rejser du med kontantbillet, klippekort, rejsekort, ungdomskort, årskort, erhvervskort eller pendlerkort, er du dækket af DSB’s Basis Rejsegaranti.

Som pendler kan du også tilmelde dig Pendler Rejsegaranti, hvor du får penge ind på den konto helt automatisk, hvis toget ikke er rettidigt.

Passagerer opnår først erstatning, hvis toget er minimum 30 minutter forsinket målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Du kan enten få en erstatningsbillet til samme strækning, eller du kan få kontant kompensation.

Ved 30 minutter forsinkelse kompenseres 25 procent af billettens pris, 60 minutter er det 50 procent, 90 minutter er det 75 procent og 120 minutter er det 100 procent af regningen.

* Arriva

Rejser du med kontantbillet, rejsekort eller klippekort, er du dækket af Arrivas Basis Rejsegaranti ved forsinkelser på mere end 30 minutter målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Har du pendlerkort, periodekort eller ungdomskort, kan du tilmelde dig Arrivas Pendler Rejsegaranti.

Du kan enten få en rejsegarantibillet til den strækning, hvor du oplever forsinkelsen, eller du kan få økonomisk kompensation. Garantien gælder også for Arrivas og DSB’s tog i forbindelse med kombinerede rejser.

* Metroselskabet

Er metroen meldt 30 minutter eller mere forsinket, kan du tage en taxa på Metroselskabets regning.

Metroselskabet dækker regninger på op til 200 kroner fra en metrostation og frem til destinationen.

* Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Trafikselskab

For alle disse busselskaber gælder samme regler om, at garantien først træder i kraft, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Hvis en bus kører forbi stoppestedet uden at stoppe, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder garantien også.

Til gengæld har hvert selskab hver sin garantiordning:

– Movia: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.

– FynBus: Dækker regningen til en taxa til den del af rejsen, som du skulle have rejst med FynBus.

– Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab: Dækker udgifter til taxa eller privatbil i rejser på op til 50 kilometer. Passageren skal selv lægge ud for udgifterne. Ved privat bilkørsel beregnes kompensationen ud fra statens kilometertakst.

– Bornholms Trafikselskab: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested med fradrag fra selskabets kontanttakst for den pågældende strækning. Har du et gyldigt abonnementskort og vedhæfter en kopi, forsvinder fradraget.

Kilde: Ritzau

Bliver man eksempelvis 30 minutter forsinket, får man kompensation for 50 procent af rejsen, mens man kan blive kompenseret for hele rejsen, hvis man bliver forsinket med 90 minutter eller mere.

Der er mandag eftermiddag signalfejl hos Banedanmark, hvilket betyder, at flere tog ikke kører. (Arkivfoto).
Powered by Labrador CMS