I denne by kører syv ud af 10 for stærkt
På trods af tiltag fra både politi og kommune hærges lille landsby af fartglade bilister
Citathistorie: TV2 ØSTJYLLAND
- Skal der lig på bordet, før der sker noget?
Det spørgsmål har Pernille Beuschau Hinrichsen stillet sig selv og kommunen flere gange. Hun bor i Allingskovby nord for Silkeborg, hvor rute 26 går gennem.
Imellem de to byskilte skifter hastighedsgrænsen på landevejen fra 80 km/t til 50. Men der er en del bilister, som glemmer at fjerne foden fra speederen, skriver TV2 Østjylland.
- Folk kommer blæsende med 80-90-100. Fotovognen har også taget en på 116, så folk kører alt for stærkt herude, siger Pernille Beuschau Hinrichsen til TV2 Østjylland.
Fornemmelse holder stik
Og Pernille Beuschau Hinrichsens fornemmelse holder stik, viser tal, TV2 Østjylland har gennemgået.
I slutningen af 2021 lavede Silkeborg Kommune en trafikmåling på vejen.
Den viste, at 69,6 procent af bilisterne overskred hastighedsgrænsen, og 15 procent kørte mere end 62,4 km/t.
Samme måling viser, at gennemsnitshastigheden på strækningen ligger på 54,5 km/t.
Men det er et skønmaleri, der dækker over markante overskridelser, mener Pernille Beuschau Hinrichsen.
- Det kan jeg simpelthen ikke få til at passe. Og jeg har skrevet til dem, at de bør komme herud og se ved selvsyn, siger hun.
Politiet kigger forbi
Silkeborg Kommune har dog ikke helt så dyster en konklusion på tallene.
- Der er også nogen, som overholder hastighedsbegrænsningen eller kører under, og de må udgøre en tilpas stor andel, siger ingeniør i Silkeborg Kommune, Jane Næsborg, til TV2 ØSTJYLLAND.
Politiet kigger, ifølge Pernille Beuschau Hinrichsen, med jævne mellemrum forbi.
Det virker, mener hun, kortvarigt.
Derudover har Silkeborg Kommune for nylig sat en fartmåler op. Den kører dog på solceller og der derfor i øjeblikket slukket.
Et helleanlæg
Pernille Beuschau Hinrichsen så derfor gerne, at kommunen lavede helleanlæg, når man kører ind og ud af Allingskovby - ligesom de har i nabobyen Grauballe.
Men hvis der skal laves en sådan et tiltag, så skal politikerne sætte penge af og vedtage det i en ny Trafiksikkerhedsplan.
Formand for Silkeborg Kommunes Plan- og Vejudvalg, Martin Jakobsen (K), lover, at kommunen vil hjælpe de små byer.
- Kommunen reviderer hvert fjerde år trafiksikkerhedsplanen og beslutter, hvor de næste 40-50 trafiksikkerhedsprojekter bør ske. Her skal de mindre byer med de største udfordringer prioriteres, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.