ADVARER:
Hver tredje ramt: Særligt slemt i januar
Pas på, hvis du handler med private
Godt hver tredje dansker har oplevet forsøg på snyd i handel mellem private, viser en ny undersøgelse lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Det skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.
Det er højsæson for at bytte, sælge og købe varer på udsalg.
Det betyder også, at mange forsøger at sælge deres ting privat – og at du derfor har chancen for at gøre en god handel ved at købe varer af private.
Desværre kan salget af varer også give anledning til svindel.
Ikke beskyttet
I modsætning til, når man handler med en butik har man ingen forbrugerbeskyttelse, når man handler med private.
- Din bank vil naturligvis prøve at hjælpe dig med at stoppe en pengeoverførsel, når du mistænker, at du er blevet svindlet. Men ofte er det for sent, og bagmanden kan være svær at opspore, og pengene er mistet, siger Jan Mågård, der er fagchef for betalingskort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland.
Han tilføjer, at netop denne form for svindel har Sparekassen Kronjylland oplevet en stor stigning i, i sidste kvartal af 2024.
Mød sælger fysisk
Man kan dog tage sig nogle forholdsregler, når man handler med private, siger Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige.
- Handler du med private, skal du så vidt muligt altid arrangere et fysisk fremmøde for at klare overdragelse og betaling. Er det ikke muligt, skal du tage dine forholdsregler og researche lidt på den person, du handler med, så du får en form for validering af vedkommende. Det kan du måske gøre ud fra de oplysninger, du får om navn og adresse, fortæller hun.
Jan Mågård tilføjer:
- På de mere etablerede handelssteder, kan du også typisk se, hvor gammel en salgsprofil er, og om den for eksempel er MitID-valideret. En profil, der er oprettet for 10 år siden, er typisk mere troværdig end en, der er oprettet i dag, siger Jan Mågård.