Har store problemer med NemID
Som led i en fremtidssikring af den digitale infrastruktur skal alle inden sommer skifte fra NemID til MitID. Men allerede nu er frustrationerne stor
Citathistorie: Kristeligt Dagblad.
For at blive fuldgyldig digital samfundsborger skal alle inden sommer have skiftet sit NemID ud med et MitID.
Ellers kan man hverken logge på netbank, tjekke sin årsopgørelse eller digitalt skrive under på noget.
Mange vil selv kunne foretage skiftet på mobiltelefonen, men omkring en million danskere må forbi Borgerservice for at få oprettet deres MitID og dermed blive lukket indenfor i det digitale fællesskab.
Enten fordi de ikke er velbevandrede i det digitale univers eller af den simple tekniske grund, at man ikke ejer en android-telefon, en iPhone 7 eller nyere modeller.
Ikke alene kan det være bøvlet at skulle sidde i kø på Borgerservice, men overflytningen til MitID indebærer også, at man over for en tilfældig medarbejder må besvare ganske personlige kontrolspørgsmål for at bevise, at man er den, man påstår, man er.
Kristeligt Dagblad har modtaget flere henvendelser fra læsere, som har oplevet det grænseoverskridende at blive spurgt ind til dybt personlige forhold af en tilfældig ansat – eller som har haft svært at huske svaret på de spørgsmål, de blev stillet.
Jurist i Ældre Sagen, Louise Kambjerre Scheel, fortæller, at interesseorganisationen ligeledes har modtaget flere henvendelser fra ældre borgere, som har haft svært ved at huske svarene på kontrolspørgsmålene og derfor har måttet forlade Borgerservice med uforrettet sag.
Medlem af Det Etiske Råd Morten Bangsgaard kalder hele øvelsen ”ret bizar”.
- Digitaliseringens pris bliver for høj forhold til det etiske dilemma, der er ved at tromle digitalisering ned over den del af befolkningen, som af forskellige grunde har vanskeligt ved at tage den til sig. Vi kan ikke som samfund forvente, at alle er fuldt opdaterede og motiverede, siger Morten Bangsgaard.
Læs hele artiklen i Kristeligt Dagblad eller på k.dk.