Forbrugerrådet: Forhøjede fødevarepriser er kommet for at blive

Vi skal vænne os til de høje priser på dagligvarer, også når inflationen har lagt sig, siger cheføkonom fra Forbrugerrådet TÆNK

Offentliggjort Sidst opdateret

Prisen på en liter mælk har aldrig været dyrere end nu. 

Og intet tyder på, at prisen på hverken mælk eller andre fødevarer i danske supermarkeder bliver sænket igen, selv når inflationen og forsyningskrisen har lagt sig.

Det fortæller cheføkonom ved Forbrugerrådet TÆNK Morten Bruun Pedersen til Reporterne på 24syv:

Højeste i 39 år

- Når vi kommer ud af de leveranceproblemer, vi har nu, så må vi nok desværre forvente, at priserne ikke bliver sat tilsvarende ned. Det er i hvert fald det mønster, vi har set fra tidligere fødevarekriser, fortæller han.

Fødevarepriserne er steget voldsomt.
Fødevarepriserne er steget voldsomt.

Inflationen er nået det højeste niveau, vi har set i 39 år. 

I maj var priserne på fødevarer steget med 11,4 procent sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

Og det er fuldstændig op til detailbranchen, hvordan den vil prissætte fødevarerne, fordi vi i Danmark har det, man kalder fri prisdannelse, siger Morten Bruun Pedersen.

Det betyder, at vi som forbrugere ikke har rettigheder, der sikrer, at priserne ikke forbliver høje, efter inflationen er faldet?

Visse priser kan falde

- Der findes ikke love eller regler, der siger, at prisen skal ligge et bestemt sted i en fri markedsøkonomi som den danske. Der er op til den enkelte forbruger at undersøge markedet, om man kan få en bedre pris andre steder.

Selvom Morten Bruun Pedersen vurderer, at de aktuelle prisstigninger er kommet for at blive, er der mulighed for, at visse fødevarepriser vil falde en smule igen, uden de dog vil ramme niveauet før krisen.

- Selvfølgelig tager en virksomhed den pris, den kan komme af sted med under de givne konkurrenceforhold. Det kan være svær for en virksomhed at sætte prisen ned, hvis det viser sig, man kan få en højere pris, som forbrugeren har vænnet sig til at betale for, siger cheføkonom, Morten Bruun Pedersen

Reporterne har forsøgt at at få en kommentar fra Salling Group, Coop og Rema 1000. Det er ikke lykkedes.

Powered by Labrador CMS