Efter fire brande: Nicolai har stor succes

Fire brande på fem uger har været et hårdt slag for gartneriet By Growers. Men på trods af krisen kan gartneriejer Nicolai Abildgaard nu præsentere et rekordregnskab

Det gjorde ondt på Nicolai Abildgaard at overvære den voldsomme brand i Hundslev. Men nu kan han glæde sig over gartneriets rekordregnskab.
Det gjorde ondt på Nicolai Abildgaard at overvære den voldsomme brand i Hundslev. Men nu kan han glæde sig over gartneriets rekordregnskab.
Offentliggjort Sidst opdateret

Indtil videre har året budt på modgang og nedture for Nicolai Abildgaard, som er medarbejder i gartneriet By Growers. 

Men alligevel har gartneriejeren grund til at være godt tilfreds.

På trods af gartneriet har været igennem en stor krise, hvor de har været ramt af fire brande på fem uger, så er virksomheden en stor succes. 

I 2021 har By Growers, som har eksisteret i 30 år, nemlig præsteret et rekordregnskab.

- Regnskabet er vores bedste resultat nogensinde, fortæller Nicolai Abildgaard til Newsbreak.dk. 

Brændte ned til grunden 

Den seneste brand fandt sted i Hundslev sydvest for Kerteminde tilbage i januar, hvor flere af By Growers' drivhuse brændte ned til grunden.

De andre brande er brudt ud i flere af gartneriets i alt syv afdelinger på Fyn.

Brandene har været et hårdt slag for Nicolai Abildgaard og de to andre ejere. Derfor er rekordregnskabet en bedrift, som By Growers godt kan glæde sig over. 

- Det er da positivt. Vi er godt tilfredse. Men det resultat, som vi har opnået, var faktisk det regnskab, som vi havde budgetteret med. Vi har været inde i en god gænge i 2021, fortæller han og fortsætter:

- Vi er glade for at se, at vi er lykkedes med det, efter den modgang og de nedture, vi har haft. 

Ikke forsikret mod skuffede kunder

35.000 kvadratmeter bygningsareal er brændt ned, hvilket svarer til 15 procent af virksomhedens samlede areal. Det har haft konsekvenser for produktion og omsætning.

Men gartneriejerne har til deres store lettelse ikke været nødt til at sige farvel til medarbejdere. De er blot blevet flyttet til andre afdelinger. 

Forsikringen dækker alle udgifter i forbindelse med genopbygning af drivhusene samt hele produktionstabet. 

- Men vi slås nu med kunder, som kommer til at mangle omsætning. Vi kan desværre ikke forsikre os mod skuffede kunder. Selv om kunderne er kede af det på vores vegne, tænker de selvfølgelig også på deres egen forretning, fortæller han. 

Ingen tidshorisont for genopbygningen

Nicolai Abildgaard tør ikke gisne om, hvordan regnskabet for 2022 kommer til at se ud, når det skal gøres op. Og han ved heller ikke, hvornår gartneriet kommer i mål med genopbygningen af deres drivhuse.

- Vi trykker på, alt hvad vi kan. Vi havde en drøm om at være færdige til nytår, men lige nu er der mange usikkerhedsfaktorer, der gør sig gældende, så det tør vi ikke håbe på, fortæller han til Newsbreak.dk.

Powered by Labrador CMS