Ecco's blodige fodspor
Ecco er ude i en regulær taber-mission, hvis de tror, at vi forbrugere glemmer deres uansvarlige opførsel i Rusland, mener Newsbreak.dk's chefredaktør Claus Jessen
Mens blodet flyder under den russiske invasion af Ukraine, har skofabrikken Ecco travlt med at sælge sko i Rusland.
Dermed er den danske skofabrik både økonomisk og moralsk med til at støtte et af verdenshistoriens største, grusomme og løgnagtige regimer.
Uge efter uge har vi fulgt præsident Putins vanvittige atomtrusler og løgne. Dag efter dag forfærdes verden over billeder af døde, civile ukrainere, der efter alt at dømme er blevet henrettet af russiske soldater.
Massegrave afsløres. Kvinder beretter om voldtægter. Familier har mistet alt, hvad de ejer af jordisk gods.
Men i sønderjyske Bredebro går livet stilfærdigt videre, som om intet er hændt. Ecco har effektivt forskanset sig bag en mur af tavshed. Ikke se. Ikke høre. Ikke vide.
Tidligere har ledelsen kort meldt ud, at de 250 skobutikker i Rusland holder åbent - ikke af hensyn til Eccos omsætning - men fordi man ikke vil svigte de ansatte i skobutikkerne.
Samtidig påpeger Ecco, at firmaet kun bidrager meget lidt til samfundsøkonomien i Rusland.
Det lyder jo altsammen nobelt. Men det er hårrejsende vrøvl fra ende til anden.
Tusindvis af virksomheder verden over har trukket sig ud af Rusland, fordi man ikke vil støtte bølle-regimet, og fordi man ikke vil have sit gode navn og rygte besudlet.
I Ecco tror ledelsen fejlagtigt, at vi forbrugere hurtigt vil glemme virksomhedens fortsatte fremfærd i Rusland.
Det ville vi muligvis også have gjort i en hurtig blitzkrig over nogle få dage. Men som krigen trækker ud, og fronterne skærpes mellem Øst og Vest, vil Eccos varemærke dag for dag lide yderligere overlast.
Journalister har i ugevis kontaktet hovedkontoret for at få en kommentar. Men forgæves.
Nu er Ecco havnet i et kommunikativt dødsdrom, som det er umuligt at komme ud af.
Heldigvis siger flere og flere af forhandlerne af Ecco sko fra. Senest har Magasin og Sport24 meddelt, at de ikke længere vil have Eccos produkter på hylderne.
Og nu er det så, at vi spørger: Betyder de ansatte i Rusland mere for Ecco end de ansatte i Danmark og andre lande, som måske risikerer at miste deres arbejde på grund af et dalende salg?
Svaret får vi formentligt aldrig fra den tavse og tumpede ledelse.
Naturligvis har Ecco lov til at agere, som de vil i Rusland.
Det har vi forbrugere i resten af verden heldigvis også.