Danskere i masseflugt
Her vil de ikke være længere
Mange danskere har forladt et socialt medie i løbet af de seneste to år, og værst ser det ud for Twitter.
Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen, IDA.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra IDA.
I undersøgelsen svarer 34 procent af de danske brugere, at de har forladt Twitter i løbet af de seneste to år.
Til sammenligning er det kun 15 procent af brugerne, der har sagt farvel til Snapchat, mens 10 procent har droppet Instagram.
Omfattende forandringer
Ifølge Kåre Løvgren, der er it-ekspert for IDA, skal en væsentlig del af forklaringen findes i de omfattende forandringer, der har ramt Twitter, siden den amerikanske milliardær Elon Musk i efteråret 2022 købte selskabet for over 300 milliarder kroner.
- Mange brugere har tilsyneladende fået nok af det kaos, der har ramt Twitter, efter at Elon Musk trådte ind på direktionsgangen og indledte en regulær massefyring. Siden har han også genåbnet adgangen for en række brugere, der ellers var blevet smidt ud, fordi de overtrådte Twitters etiske kodeks - deriblandt USA's tidligere præsident Donald Trump, siger Kåre Løvgren.
Facebook stadig et hit
Ifølge IDAs undersøgelse er det kun 17 procent af de adspurgte, der i dag er på Twitter.
Danskernes foretrukne sociale medie er stadig Facebook, som 89 procent af befolkningen anvender til daglig.
I undersøgelsen svarer kun fem procent af Facebook-brugerne, at de har lukket deres Facebook-profil de seneste to år.