Dansk by vil fjerne disse biler
Politikere vil arbejde for at gøre hovedstaden fri for trafik benzin- og dieselbiler
Københavns Kommune vil arbejde for at gøre hovedstaden fri for trafik med fossile køretøjer såsom benzin- og dieselbiler i 2030.
Det blev alle partier i Borgerrepræsentationen torsdag aften enige om.
Forslaget var fremsat af SF og Alternativet, og det blev vedtaget med en tilføjelse om, at der skal laves nogle undersøgelser.
- Udviklingen går rivende stærkt, og det, vi ved som politikere, er, at hvis ikke man sætter en ambition, så sker der ikke udvikling.
- Så vi er nødt til at skubbe på, siger byudviklingsordfører Rasmus Steenberger (SF) i København.
Ladestandere
Det er praktiske forhold, såsom hvordan man får ladestandere op på syv år, som forvaltningen skal undersøge. Men også hvad der skal ske i samarbejdet med Frederiksberg Kommune, hvis der ikke også her kommer fossilt forbud.
Og så skal det undersøges, om der er "social balance" i den måde, det foregår på, siger Rasmus Steenberger.
Undersøgelserne betyder, at det først på årets sidste møde vil være muligt at tegne et billede af, hvordan omstillingen skal se ud.
Fortsat usikkert
Det er altså fortsat usikkert, om det kan lade sig gøre at få benzin- og dieselbiler helt ud af København, eller om det vil ske i nogle dele af byen.
Men der er også brug for hjælp fra Folketinget.
Et politisk flertal blev i 2021 enige om, at det skulle være muligt for kommuner at indføre "nul-emissionszoner", hvor der som udgangspunkt kun må køre biler uden forbrændingsmotorer. Dermed er biler, der kører på benzin eller diesel, altså udelukket.
Er ikke blevet til lov
Men aftalen er ikke blevet til lov endnu.
Der er vel forskel på at lave fossilfrie zoner og så på at gøre hele Københavns Kommune fossilfri?
- Vi har miljøzoner i dag for lastbiler, så hvis man vil køre lastbil i Københavns Kommune, er der nogle krav til, at det skal være af nyeste standard, siger Rasmus Steenberger.
- Det er den samme type afgrænsning, vi ser for os med fossilfrie zoner, og så kan der godt være en række praktikaliteter, der skal løses, som gør, at det bliver en lille smule anderledes, men det er ikke fremmed, at der er nogle krav for at køre ind og ud af en kommune.
Overgangsperiode
Byudviklingsordføreren siger desuden, at der kan blive brug for at lave en form for overgangsperiode for nogle borgere.
For eksempel at dem, der har de nyeste biler, kan få lov til at køre et år længere end andre. Men det er det, de videre forhandlinger skal afklare, siger han.
- Vi vil gerne give folk en meget klar planlægningshorisont, siger Rasmus Steenberger.