Borgere ulovligt trukket i ydelse
Systemet bag udbetaling af kontanthjælp er fuldt af problemer, viser ny rapport. Kun manuelle kontroller kan sikre mod lovbrud
Citathistorie: Version2
Borgere i minimum 11 kommuner er blevet trukket ulovligt i kontanthjælp på grund af fejl i it-systemet KY (Kommunernes Ydelsessystem). Det fremgår af en ny rapport fra revisionsfirmaet BDO til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (Star), skriver Ingeniørens it-medie Version2.
BDO har undersøgt 20 kommuners administration af 225-timersreglen, som er central for kontanthjælpssystemet, og påpeger flere alvorlige fejl, blandt andet i it-understøttelsen af sagsbehandlingen.
Ses i for mange sager
- Det ses i for mange sager, at personens ydelse uretmæssigt nedsættes, uden at der er taget stilling til afgørelsen. (...) Det er vurderingen, at det bedst forebygges ved at stoppe den automatiske nedsættelse i KY, lyder det i rapporten.
Fejlen er sket i 11 af de 20 kommuner, der deltager, og i 16 pct. af sagerne, hvor der er sket nedsættelse af ydelsen – og der er tale om en decideret ulovlighed, påpeger professor i forvaltningsret og digitalisering på Københavns Universitet Hanne Marie Motzfeldt.
Er uacceptabelt
- Det er helt fundamentalt inden for forvaltningsretten, at en afgørelse ikke eksisterer, hvis borgeren ikke har fået noget afgørelsesbrev. Sådan har det altid været, og det er særlig vigtigt, når der er tale om sårbare borgere, siger hun til Version2.
SF’s beskæftigelsesordfører Karsten Hønge kalder det uacceptabelt, at it og ikke sagsbehandlere træffer beslutningerne:
- Hvis kommunerne insisterer på at bruge de her værktøjer, så vil jeg også forlange, at de køber noget, der holder vand, siger han.
Ikke god nok
Liberal Alliances it-ordfører Alexander Ryle ser sagen som en del af en kedelig tendens om fejlbehæftede offentlige it-systemer.
- Retssikkerheden ser ikke god ud i det her. Det er vigtigt, at vi har tillid til det offentlige helt generelt, men også til de systemer, vi bruger til at træffe afgørelser, siger han.
Forvaltningen af KY-systemet ligger hos den enkelte kommune, men årsagen til fejlen ligger hos Kombit (Kommunernes it-fællesskab), som har ansvaret for systemet, anerkender Charlotte Aakerlund, der er forretningschef for Kombit:
Skulle ikke godkendes
- Der må vi bare lægge os fladt ned, det procesflow skulle ikke have været godkendt, siger hun. Det er dog ifølge forretningschefen ikke en reel mulighed at trykke på pauseknappen for automatiseringen:
- Sagsbehandlerne kan ikke administrere 225-timersreglen manuelt. Det er opgaven for kompleks til, så systemunderstøttelsen er vigtig, siger hun til Version2.
Kombit har derfor udarbejdet en workaround til KY, som de opfordrer kommunerne til at bruge, indtil systemet er rettet til. Det forventer Kombit vil ske i slutningen af året.