Bare rolig: Det sker om natten
Køreplanen viser, at det nu er i det sønderjyske, det gule specialtog skal køre
Skinnefræseren er nået til Sønderjylland.
Det oplyser Banedanmark.
"Så hvis du pludselig i de sene nattetimer ser en stor, gul metalokse trække sig hen over skinnerne med små gnister under bugen, så bliv ikke bange – for det er nok bare skinnefræseren, som er i aktion", skriver Banedanmark på sin hjemmeside.
3000 tog på skinnerne
Der kører dagligt mere end 3.000 tog på jernbanenettet i Danmark, der holdes ved lige af skinnefræseren.
Skinnefræseren er et tog, der - som Banedanmark selv formulerer det - med lav fart trimmer og barberer skinnerne.
Den forlænger skinnernes levetid ved at høvle skinnerne og på den måde fjerne de opståede revner.
De afhøvlede jernspåner bliver opsamlet, sorteret og genanvendt.
- I Banedanmark skal vi holde skinnerne trimmede og kampklare på en måde, hvor trafikken forstyrres mindst muligt. Derfor arbejder skinnefræseren mest om natten, hvor den rigtig kan blive sluppet løs på skinnerne uden at genere dem, der rejser med toget, siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.
Skinnefræseren
Fræsetoget er knap 44 meter langt.
Toget vejer med fræsespånerne 155 ton og har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
Kørehastigheden er max 70 km/t på danske skinner. Når toget fræser, kører det meget langsomt – helt ned til 600 meter i timen.
På en nat kan toget fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
For at genere togdriften og dens passagerer mindst muligt arbejder skinnefræseren altid om natten.
Skinnefræseren kører mellem 150 og 350 kilometer per år.
Ejes af et tysk firma.
Kilde: Banedanmark
Køreplan forår 2022
Fræsetoget er knap 44 meter langt.
Toget vejer med fræsespånerne 155 ton og har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
Kørehastigheden er max 70 km/t på danske skinner. Når toget fræser, kører det meget langsomt – helt ned til 600 meter i timen.
På en nat kan toget fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
For at genere togdriften og dens passagerer mindst muligt arbejder skinnefræseren altid om natten.
Skinnefræseren kører mellem 150 og 350 kilometer per år.
Ejes af et tysk firma.
Kilde: Banedanmark