Antallet af fartbøder styrtdykker

Siden 2017 er antallet af fartbøder fra mobile og faste fartkontroller til bilister faldet med knap 25 procent

Der bliver skrevet færre fartbøder ud - men det skyldes formentlig ikke kun, at vi er blevet bedre til at overholde hastighedsgrænserne.
Der bliver skrevet færre fartbøder ud - men det skyldes formentlig ikke kun, at vi er blevet bedre til at overholde hastighedsgrænserne.
Offentliggjort Sidst opdateret

Stadig færre bilister oplever at blive blitzet og modtage kontantopkrævninger i deres e-boks efter at have kørt for stærkt.

Siden 2017 er antallet af udstedte bøder fra mobile og faste fartkontroller nemlig faldet med knap 25 procent, viser en aktindsigt hos Rigspolitiet, som Gjensidige Forsikring har foretaget.

Hvor der i 2017 blev blitzet 590.647 bilister, faldt tallet i 2020 til 447.806.

Mindre trafik

Men selvom det umiddelbart er en positiv udvikling med færre hastighedsoverskridelser, kan den store nedgang formentlig ikke kun tilskrives, at vi i højere grad holder os indenfor de tilladte hastigheder, vurderer Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige Forsikring.

-En del af nedgangen i hastighedssager handler selvfølgelig om, at en del bilister kører ordentligt, og at kampagner og oplysning har virket. Derudover har nedlukningen også gjort, at der har været mindre trafik, og så kan vi også se, at der næsten er opstået en industri indenfor advarsel af bilister mod fartkontroller, og det kan vi helt sikkert også se i de her tal, oplyser Henrik Sagild i en pressemeddelelse fra forsikringsselskabet.

Bødesager fra 2017-2021

For perioden 1. januar 2017 til og med 10. februar 2021 blev der på årsbasis registreret følgende bødesager på faste og mobile fartstandere.

2017: 590.647

2018: 545.149

2019: 523.890

2020: 447.806

2021: 35.682 (Til og med 10. februar)

Kilde: Rigspolitiet/Gjensidige Forsikring

Og netop mange bilisters store fokus på at undgå at blive blitzet fremfor at fokusere på at overholde hastighedsbegrænsningerne, får Henrik Sagild til at sende en venlig opfordring.

-Vi har hastighedsbegrænsninger på vejene, fordi de minimerer risikoen for ulykker, og fordi det er med til at gøre skaderne mindre, hvis ulykken sker. Og ofte er det minimalt med tid, du sparer. Hvis du eks. kører 95 kilometer i timen i stedet for 80 over en strækning 10 kilometer sparer du cirka et minut, og det står slet ikke mål med risikoen for at ende i en ulykke.

Powered by Labrador CMS