Advarer: Køb ikke fra denne side
Der er indikationer på, at Lauritz.com er i store problemer, siger direktør for Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk fraråder at handle med auktionshuset Lauritz.com.
Det skriver TV 2.
Det sker efter flere historier om, at auktionshuset ikke betaler sine kunder for solgte produkter inden for tidsfristen.
I store problemer
Mediet har afdækket, hvordan nogle kunder har ventet i flere måneder trods løfter om snarlig udbetaling.
Ifølge Mads Reinholdt, direktør hos Forbrugerrådet, er det et langt forløb, som har ført til dets konklusion.
- Først skulle forbrugerne have deres penge efter 20 dage, så 30 dage og til sidst 60 dage, siger han til mediet.
- Nu skriver auktionshuset så, at de (kunderne, red.) får pengene snarest muligt. Så det indikerer, at det er en virksomhed i store problemer.
Fraråder at bruge dem
Den seneste udvikling er så kritisabel, at Forbrugerrådet har set sig nødsaget til at fraråde brugen af Lauritz.com.
Det børsnoterede auktionshus har længe været i økonomiske vanskeligheder.
I sit regnskab for 2022 præsenterede det en negativ egenkapital på 59 millioner kroner.
Faldet med 23 millioner
Egenkapitalen er groft sagt et udtryk for en virksomheds samlede formue og et billede på sundheden i virksomheden.
Den udregnes ved at tage alle aktiver – såsom værdien af fabrikker, patenter og kontanter - minus gæld.
I samme omgang måtte man meddele aktionærerne, at omsætningen var faldet med 23 millioner til i alt 111 millioner kroner.
Under prognosen
Det var ifølge mediet Finans den laveste omsætning i seks år.
For godt to uger siden udtalte Preben Lindgaard, finansdirektør hos Lauritz, at forbrugskrisen havde medført en tilbageholdende købsadfærd.
- Som nævnt i sidste uge har vores salg den seneste periode ligget under den prognose, vi havde lagt, hvilket er grunden til, at vi ikke har kunnet betale de berørte sælgere så hurtigt som forventet, sagde han dengang.