Forbrugerråd: Skyllemiddel kun et småproblem

Som den første butikskæde fjerner Irma skyllemiddel fra hylderne. Arkivfoto. Foto: MORTEN LANGKILDE/POLFOTO
Offentliggjort Sidst opdateret

Skyllemiddel er ikke godt for miljøet, men Forbrugerrådet vil ikke kræve noget forbud. Allergiforbund er enig.

Butikskæden Irma dropper al salg af skyllemiddel, men forbrugernes vagthund forventer ikke, at andre butikker følger efter, fordi efterspørgslen er for stor.

Samtidig er et decideret forbud den forkerte vej, selvom midlet, der gør stof blødere, belaster miljøet og giver risiko for allergi, oplyser Forbrugerrådet Tænk.

– Da problemet er i den mindre ende, er det ikke er en farbar vej at kræve et generelt forbud eller forvente, at alle supermarkeder gør det samme, skriver vicedirektør Vagn Jelsøe i en mail til Ritzau.

– Og vi må også erkende, at der fortsat er mange forbrugere, der efterspørger skyllemidler, skriver han.

I Irma har der gennem de seneste år været et fald i salget af skyllemiddel, og det gør sig også gældende i de øvrige Coop-butikker, men ikke i lige så høj grad som i Irma.

Coop vurderer af den grund, at kunderne ikke er klar til, at skyllemiddel bliver fjernet helt fra hylderne, men man har en forhåbning om, at det kan ske på sigt.

Det håber Forbrugerrådet også, fordi skyllemidlet egentlig er overflødigt.

– Dybest set er skyllemiddel overflødigt, hvis man blot tørrer tøjet med omtanke i stedet for at bruge tørretumbleren bevidstløst, til tøjet er knastørt, oplyser vicedirektøren.

– Vi synes derfor, at det er fint, at Irma markerer dette og viser samfundsansvar ved at fjerne skyllemidler fra hylderne, skriver Vagn Jelsøe.

Ifølge FDB’s Grønt Index bruger 53 procent af danskerne ikke skyllemiddel.

På den baggrund mener Astma-Allergi Danmark, at det er et radikalt skridt at fjerne det helt fra butikshylderne. I stedet havde organisationen hellere set, at indholdet i varerne markeres tydeligere.

– Nogle forbrugerne vil gerne bruge skyllemiddel, og der findes allergivenlige mærker. Vi mener, at det vigtigste er, at vi får nogle produkter, som forbrugerne kan tåle. De skal have et valg på et oplyst grundlag, siger hun.

I forvejen er det organisationens erfaring, at mange for længst er holdt op med at hælde skyllemiddel i vaskemaskinen.

– Generelt er danskerne, især børnefamilierne, meget allergibevidste og optaget af at bruge så få skadelige produkter som overhovedet muligt, siger Anne Holm Hansen.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS