Hver anden bilist kender ikke reglerne

Selvom lyskryds er blandt de steder i trafikken, hvor der sker flest ulykker, så kender hver anden bilist ikke reglerne for, hvornår man må køre over for gult lys

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvor det kan være svært at finde danskere, der ikke kender reglerne for rødt og grønt lys i et lyskryds, så forholder det sig næsten helt omvendt, når man spørger danske bilister om reglerne for gult lys.

For selvom reglerne for kørsel for gult lys er lige så klare som ved grønt og rødt, så er omkring hver anden danske bilist alligevel i tvivl om, hvordan man skal forholde sig i trafikken ved det midterste lys.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Sker flest ulykker

Her er det kun 54 procent af bilisterne, der ved, at man kun må køre over for gult lys, hvis det kan skabe en farlig situation at bremse op. De resterende mener, at man aldrig må gøre det, eller at det afgørende er at nå ud i krydset, mens det er gult.

Den store uvidenhed om reglerne kommer bag på Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige. Han peger nemlig på, at lige præcis lyskryds er et af de steder, hvor der sker flest ulykker med både biler og bløde trafikanter.

Halvdelen af bilisterne har ikke styr på, hvilke regler der gælder i et lyskryds, når det er gult.
Halvdelen af bilisterne har ikke styr på, hvilke regler der gælder i et lyskryds, når det er gult.

Forstår det er farligt

- Det er et alt for stort antal bilister, der ikke er klar over så centrale regler, som hvornår man må køre ud i et kryds, og hvornår man skal holde tilbage - især set i lyset af, hvor mange uheld, der årligt sker i lyskryds med både materiel- og personskade til følge, siger han.

På trods af den store uvidenhed om reglerne på området, så er der til gengæld en udbredt forståelse for, hvor farligt det kan være, når bilister kører frem mod gult lys.

I undersøgelsen svarer knap 40 procent af de adspurgte nemlig, at de har oplevet en farlig situation, fordi en anden bilist kørte overfor gult lys, mens fire procent erkender, den er opstået, fordi de selv kørte frem for gult.

Bør mane til eftertænksomhed

Og de tal er med til at understrege alvoren af det manglende kendskab til reglerne, mener Henrik Sagild.

- Bilisterne er jo udmærket klar over faren ved de her situationer, men risikerer uforvarende at bidrage til dem med deres manglende kendskab til lovgivningen, og derfor bør den her undersøgelse mane til eftertænksomhed hos de bilister, der har brug for at få genopfrisket deres viden om færdselsreglerne, siger han.

Powered by Labrador CMS