Efter klager: Fri data skal være HELT fri
Fri data skal være ubegrænset. Det fastslår Forbrugerombudsmanden, efter myndigheden har modtaget klager fra utilfredse forbrugere
”Fri data” er lig med ubegrænset dataforbrug. Det slår Forbrugerombudsmanden nu fast over for teleselskaber.
Det betyder, at teleselskaber kun må bruge udsagnet ”fri data” i deres markedsføring, hvis de giver kunden adgang til et ubegrænset dataforbrug.
Teleselskaber må dog gerne forhindre misbrug.
Klager mod Telia, Hi3G og Nuuday
Forbrugerombudsmanden modtager løbende klager fra forbrugere over teleselskaber, som markedsfører abonnementer med ”fri data” samtidig med en fair use-grænse på 1000 GB data.
Forbrugerombudsmanden har behandlet klager over Telia, Hi3G og Nuuday, som har markedsført abonnementer med ”fri data” samtidig med en fair use-grænse på 1000 GB for at undgå misbrug.
Har ikke vildledt
Forbrugerombudsmanden vurderer dog, at de tre teleselskaber ikke har vildledt forbrugerne.
Teleselskaberne har nemlig oplyst, at fair use-grænsen på 1000 GB ikke skal forstås som en max forbrugsgrænse af data, hvorfor det ikke i sig selv har konsekvenser at ramme 1.000 GB eller i sig selv bliver betragtet som et misbrug at ramme 1000 GB.
Samt at der ikke er andre begrænsninger forbundet med abonnementer, der bliver markedsført med ”fri data”.
Forbrugerombudsmanden har i sin vurdering også lagt til grund, at 1000 GB data væsentligt overstiger det normale forbrug af data og forudsætter et unormalt højt forbrug af data.