Forbrug

Ekspertens kafferåd: Sådan trapper du ned på koffein

En, to, tre, fire kopper kaffe. Har du mange ture til kaffemaskinen? Eksperter giver her bud på, hvordan du holder igen, og hvor meget der er sundt for dig.

Kan du mærke, at hovedpinen raser, eller at du ikke rigtig kan holde dig fokuseret, hvis du ikke får din daglige kaffe?

Der er nok flere, som kan skrive under på, at de oplever abstinenssymptomer, hvis de ikke får deres morgenkick.

Og selv om man ikke kan tale om en decideret kaffeafhængighed, så er abstinenser stadig et fænomen, som nogle kaffeelskere kan opleve.

Sådan lyder det fra Kjeld Hermansen, der er lektor på Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet og medforfatter til rapporten “Kaffe, sundhed og sygdom”.

– Koffein har ingen fysiske konsekvenser, som man kan kalde afhængighedsskabende, siger han.

– Men derfor er der stadig nogle, som fortæller om hovedpine, træthed og nedsat opmærksomhed, hvis de holder en kaffepause efter at have været vant til at drikke det i længere tid.

Ifølge Kjeld Hermansen kan det være en god idé at reducere sit kaffeindtag, hvis man drikker mere end fem kopper om dagen.

– De fleste sundhedsmæssige gevinster får man ved at drikke 3-4 kopper om dagen, fortæller han.

– Her peger undersøgelser på en positiv effekt på de store folkesygdomme som kræft, hjertekarsygdomme, type 2-diabetes, depression og Parkinsons sygdom.

Derudover tyder det også på, at kaffedrikkere, der indtager en halv til fire kopper kaffe om dagen, lever længere end ikke-kaffedrikkere, fortæller han.

Men hvordan kan man så trappe ned?

Ifølge Marie Steenberger, der er ernæringsekspert og ejer af den private uddannelse Madmentor, kan du gøre en af to ting, hvis du gerne vil arbejde på dit kaffeforbrug.

– Det første er en langsom nedtrapning. Drikker du eksempelvis otte kopper, så holder du dig til syv næste dag og så videre ned.

– Det andet er at skære kaffen helt væk og så udstå en uges tid med abstinenser, siger hun.

Når du har gjort det, kan du gå tilbage til 3-4 kopper om dagen.

– Kaffe er sundt at drikke. Bare man ikke overgør det, forsikrer Marie Steenberger.

For der kan være situationer, hvor du kan drikke for meget kaffe.

– Vi kan se i undersøgelser, at over 400 milligram koffein kan fremkalde et angstanfald hos folk med tendens til angst. Det svarer til cirka fire kopper, siger lektor Kjeld Hermansen.

– Derudover må gravide maksimalt indtage 300 milligram koffein, fordi vi er usikre på, om der er negative effekter for graviditeten over den mængde. Alt under er fint.

Ifølge Kjeld Hermansen kan koffein godt være dødeligt i sig selv.

– Men der er tale om så store mængder, at det svarer til at indtage over ti gram koffein, hvilket er mere end 100 kopper kaffe.

/ritzau fokus/

Back to top button

Bruger du Adblocker?

Please consider supporting us by disabling your ad blocker