Se efter dette mærke når du handler på nettet

Onsdag blev et nyt d-mærke lanceret

Det nye d-mærke skal være med til at sikre digital tillid fra forbrugerne, mener aktørerne bag. Flere af organisationerne var også med til at tage initiativ til e-mærket i 2000. (Arkivfoto)
Det nye d-mærke skal være med til at sikre digital tillid fra forbrugerne, mener aktørerne bag. Flere af organisationerne var også med til at tage initiativ til e-mærket i 2000. (Arkivfoto)

Det skal være nemt at se, hvilke virksomheder der behandler data ansvarligt, og at man kan have tillid til god it-sikkerhed.

Til det formål lancerer en række organisationer onsdag det nye d-mærke.

Mærket er det første af sin art i verden og skal sikre digital tryghed.

Virksomheder kan få D-mærket, hvis de opfylder en række kriterier for digital ansvarlighed og omgang med data.

Mærket er et initiativ fra organisationerne Industriens Fond, Dansk Erhverv, Dansk Industri, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk.

-Et komplekst område

Chefjurist hos Forbrugerrådet Tænk Anette Høyrup mener, at det er en klar fordel for forbrugerne med det nye mærke.

- Det er et komplekst område, hvor forbrugerne har brug for et lys i mørket, og det mener vi, at D-mærket kan give, siger hun.

Derudover mener hun, at det kan være med til at løfte danske virksomheders it-sikkerhed.

Den holdning deler Dansk Erhverv.

- Vi har brug for en håndsrækning til danske virksomheder, og vi har brug for en systematisk måde at gøre sig umage med sikkerhed på, siger Janus Sandsgaard, der er digitaliseringspolitisk fagchef i Dansk Erhverv.

Sådan ser det ud, d-mærket
Sådan ser det ud, d-mærket

I Dansk Industri peger administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen på, at mærket kan give danske virksomheder en fordel.

- Det kan give virksomhederne en konkurrencefordel, på samme måde som vores høje fødevaresikkerhed har betydet, at vi har kunnet sælge vores varer på selv de mest vanskeligt tilgængelige markeder.

- Det skal d-mærket hjælpe erhvervslivet med, udtaler han i en skriftlig kommentar.

Programchefen for Industriens Fonds cyberprogram, Malene Stidsen, mener, at der er klare fordele i at give virksomhederne et d-mærke.

Flere virksomheder har fået mærket

Før D-mærkets officielle lancering har over 50 virksomheder taget hul på processen med at leve op til D-mærkets kriterier.

Det oplyser Industriens Fond i en pressemeddelelse. 

En af de virksomheder, der arbejder på at få D-mærket, er designvirksomheden ViSSEVASSE. Deres motivation til at blive D-mærket er at få styr på processer og arbejdsgange indenfor datasikkerhed, for at sikre virksomhed og kunder bedst muligt:

-Det er min overbevisning, at mange virksomheder ikke har nok fokus på området og som derfor kan lære af denne proces og få en øget opmærksomhed på datasikkerhed, siger direktør i ViSSEVASSE, Karsten Noel Poulsen.

D-mærket

D-mærket er relevant for alle typer af virksomheder.

D-mærket tildeles virksomheder og ikke specifikke produkter og tjenester.

D-mærket består af 8 overordnede kriterier som dækker it-sikkerhed, persondatabeskyttelse, kunstig intelligens og dataetik.

D-mærkets tilpasses den enkelte virksomhed, så en mindre virksomhed f.eks. en låsesmed ikke skal leve op til de samme antal kriterier, som en stor it-virksomhed.

Det er gratis for virksomhederne at komme i gang og anvende D-mærkets digitale selvevalueringsværktøj, men der er årlig betaling for at få selve mærket.

Prisen for D-mærket afhænger bl.a. af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it.

Læs mere på D-mærkets hjemmeside (opdateres med mere information den 22. september 2021).

D-mærket er baseret på anerkendte, internationale rammeværker fra europæiske og nationale råd, udvalg og arbejdsgrupper, så mærket kan udbredes på europæisk plan og i større grad til internationalt orienterede virksomheder.

Kilde: Industriens Fond

En af de første virksomheder som har gennemgået tilsynsprocessen og er tildelt D-mærket er sure’it, som er en it-rådgivningsvirksomhed:

-I forhold til den proces vi har været igennem, kan vi i høj grad se os selv i de kriterier, der er fastsat til en lille virksomhed som vores og det har været positivt og lærerigt på den måde, at vi har igangsat mindre tekniske foranstaltninger for at leve op til de stillede krav siger partner i sure’it Per U. Nielsen.

Gælder i et år

Den hjælp, virksomhederne kan få gennem d-mærket til at forbedre deres cybersikkerhed, er også tilpasset virksomhederne, alt efter hvordan de bruger it i hverdagen, fortæller hun.

Opnår en virksomhed D-mærket, har den mærket i et år, inden den skal evalueres for at se, om den kan beholde det.

- Vi tror på, at det kan blive et konkurrenceparameter for virksomheden. De kan blive tilvalgt, fordi de har god cybersikkerhed, frem for at blive fravalgt, fordi de ikke har styr på deres data, siger Malene Stidsen.

Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk oplever også, at sikkerheden omkring forbrugernes data er vigtig for borgerne.

- Derfor er det spot on, hvad der optager danskerne, og hvad der kommer til at optage danskerne endnu mere i fremtiden, siger Anette Høyrup.

Powered by Labrador CMS