Forbrug

Den ældres sidste flytning: Vis forståelse og pak de vigtige ting

Der er ikke tale om en almindelig flytning, når man flytter fra sit eget hjem til en plejebolig. Som pårørende bør man få taget en snak og vise forståelse.

Det kan være svært at skulle flytte fra det hjem, der måske har været ens eget i årtier, til en plejebolig.

Og det er ikke så mærkeligt, for når det sker, er der ikke tale om en almindelig flytning.

Det siger Lars Larsen, der er professor i udviklingspsykologi ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet med særlige opgaver inden for ældrepsykologi.

– Det her er ikke bare “nu flytter vi, og nu skal du tage det stille og roligt”, siger han.

– Den ældre reagerer ligesom alle andre. Når vi står over for en stor udfordring og ikke kan håndtere den, kan det til at starte med resultere i uro, angst og depression. I værste fald kan det medføre en hjælpeløshed, så man giver op.

Derfor er det vigtigt, at man som pårørende udviser forståelse og ikke gør flytningen til en bagatel.

– Få taget en snak om, at det er en stor begivenhed, siger Lars Larsen.

– Man kan sige: “Jeg forstår godt, at du hellere var denne flytning foruden, men den er nødvendig”, tilføjer han.

Professoren understreger samtidig, at uroen typisk er midlertidig, hvis den ældre ikke har det godt med at skulle flytte.

– Det er helt naturligt, at man har det skidt, når man lige er flyttet og skal falde til. Det går i sig selv i et eller andet omfang, siger han.

Har ens mor eller bedstefar det svært med flytningen, kan det også være godt at tale om fordelene ved at bo i plejebolig.

Det forklarer Marie Lilja Jensen, der er chefkonsulent hos Ældre Sagen med ansvar for pårørendeområdet.

– Man kan tale om, at det er et sted, der skaber meget tryghed. Det er tit en god påmindelse for den ældre at vide, at her kan man hurtigere få hjælp end derhjemme, siger hun og tilføjer:

– Tal om, at man vil være der som pårørende, og at man kan have nogle gode stunder, selv om det er plejehjem, man bor på.

Det er også vigtigt, at flyttekasserne indeholder ting, der har betydning for vedkommende.

De kan nemlig være med til at skabe hjemlighed i den nye bolig, siger Marie Lilja Jensen.

– Det er rigtig godt, hvis man sammen med den ældre kan beslutte, hvad der skal med, siger hun.

Det kan være arvestykker eller billeder af familien.

– Man kan også tænke på hobbyer. Er det en, der har været glad for at gå på jagt, eller er det en, der har lavet en masse håndarbejde. Måske er der nogle ting, man skal have med der, siger chefkonsulenten.

Det er samtidig vigtigt at huske på, at det kommende hjem også er en arbejdsplads, hvor personalet skal kunne komme rundt.

Her anbefaler Marie Lilja Jensen, at man eksempelvis undgår at medbringe løse tæpper, som både den ældre og personalet kan risikere at snuble i.

/ritzau fokus/

Back to top button