Topchef under luppen for nepotisme
PFA-chef skal udrede relation til reklamebureauet Umwelt, hvor hans søn er medejer, og som laver pr for PFA.
Svend Askær, der er formand for bestyrelsen i PFA, vil have pensionsselskabets topchef, Henrik Heideby, til at forklare sin relationen til reklamebureauet Umwelt.
Ifølge Berlingske Tidende har PFA’s bestyrelse ikke været orienteret om, at Henrik Heidebys søn er medejer af Umwelt, som PFA har et mangeårigt og tæt kundeforhold til. PFA og Umwelt har arbejdet sammen siden 2008, og sønnen – Mikkel Heideby – ejer 16 procent af Umwelt.
PFA-formanden mener lige som bestyrelsen, at der ikke bør være forretningsmæssige relationer til virksomheder med familiemæssige relationer.
Og Svend Askær vil nu bede chefen for PFA om en redegørelse i sagen, som Berlingske Tidende har beskrevet i mandagens avis.
– Jeg har på baggrund af artiklen i avisen bedt Henrik Heideby om en redegørelse til bestyrelsen, så vi kan få klarlagt, hvad der er op og ned i denne sag. Når den redegørelse foreligger, vil vi behandle den i bestyrelsen, skriver Svend Askær i en mail til Berlingske Tidende.
– Når vi har behandlet sagen, må vi samtidig vurdere behovet for at få strammet op i forhold til PFA’s generelle politik omkring forretningsmæssige relationer til virksomheder, hvor PFA-ansatte har familiemæssige relationer, skriver han.
Henrik Heideby går på pension til årsskiftet efter mere end 13 år som øverste chef for pensionsselskabet. Han meddelte i oktober, at han i stedet vil koncentrere sig om bestyrelsesposter og tilbyde strategisk rådgivning.
Den snart forhenværende direktør fik i den anledning pæne ord med sig på vej ud af døren. Her sagde Svend Askær, at Heideby har været afgørende for PFA’s resultater de seneste 10 år.
/ritzau/