Her er orkestret der ikke ville dø

Foto: Simon Læssøe/Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Det er ikke tilfældigt, at det genopståede DR-underholdningsorkester tager hul på en ny æra under navnet Danmarks Underholdningsorkester.

Signalet er helt klart. Ikke et københavner-orkester, men hele landets orkester. Sådan har det gennem adskillige år manifesteret sig under DR-paraplyen, og sådan oplevede orkestret det også, da DR-toppen i efteråret meldte ud, at underholdningsorkestret skulle lukke. For protesterne om lukningen strømmede ind fra hele landet.

Og det var under største mediebevågenhed at livlinen mellem DR og orkestret blev klippet over, efter at sagen havde været en tur omkring Christiansborg. Publikum rasede. Det samme gjorde flere koncertarrangører.

En af dem var musik- og teaterchef Mikael Qvist Rørsted fra Værket i Randers, der af samme grund måtte ud og aflyse to solgte koncerter i januar 2015 med underholdningsorkestret og The Bootleg Beatles. Det skriver Randers Amtsavis.

Kommercielt orkester

I modsætning til Titanic-orkestret, der spillede videre, mens musikerne så døden i øjnene, så slap Danmarks Underholdningsorkester med livet i behold.

For der var nemlig masser af mennesker, der hellere end gerne ville bidrage til orkestrets genopståen. Ret hurtigt blev der sammensat en arbejdsgruppe med bl.a. sangeren Stig Rossen. Gruppen har til formål at rejse penge til orkestrets forbliven på den danske musikscene.

Men det er afgjort nye tider – ikke repertoiremæssigt, men driftsmæssigt. Fra at have været en del af DRs store regnskab bliver orkestret kommercielt. Skal selv spille penge ind til driften – uden offentlige tilskud. Og som sådan bliver orkestret, der så dygtigt har formået at kombinere det klassiske med det underholdningsmæssige repertoire, det eneste af sin art herhjemme, skriver Randers Amtsavis.

Der blev ret hurtigt indsamlet én million kroner via crowfundingssitet Kickstarter, hvor 2000 danskere har bidraget. I halen på den er der kommet to spillere på banen fra erhvervslivet, der tilsammen bidrager med to millioner kroner.

Orkestret kunne hermed fejre nytåret med en startkapital på tre millioner kroner. Og det er hverken helt eller halvt nok. Men dog en begyndelse og giver en tro på, at orkestret kan leve videre i en ny konstellation som Foreningen Danmarks Underholdningsorkester.

DR har oplyst, at man sparer 30 millioner kroner ved at nedlægge orkestret.

Stående applaus

Beviset på populariteten blev demonstreret forleden, da orkestret gav sin første koncert under de nye former. Det skete i Koncertsalen i det gamle radiohus på Frederiksberg, som musikkonservatoriet disponerer over i dag.

Salen var stopfyldt. Knap 1100 musikelskere og venner havde indløst billet til koncerten, hvor musikerne til gengæld spillede gratis. Indtægten herfra ledes over i orkestrets kasse som livgivende forsyning til dets videre eksistens.

Repertoiret var hentet fra den klassiske litteratur – Mozart – med ungareren Adam Fischer, der siden 1999 har dirigeret orkestrets klassiske repertoire, på podiet. Sopranen Henriette Bonde-Hansen sang koncertarien »Exultate, julilate«.

Det talstærke publikum kvitterede med stående applaus. Intet mindre.

Samme Fischer har planer om at indspille Beethovens symfonier med orkestret, der nægter at dø.

Stor musikpris

Fra den klassiske afdeling er der også en pæn opmuntring på vej. For i marts modtager orkestret en af verdens mest prestigefyldte priser – International Classic Music Awards – for dets indspilning af Mozarts 45 symfonier. En boks med 12 cd’er, kun med Mozart og syv års arbejde med at få symfonierne i kassen.

Men sideløbende med de klassiske koncerter har orkestret forlængst spillet sig ind på den populære underholdningsscene bl.a. på Ledreborg med open air-koncerter, ligesom orkestret har turneret med de imposante Disney-koncerter.

Orkestret giver nye koncerter i København 15. marts og 3. maj med værker af Beethoven og Mozart på programmet.

Langt senere, nemlig 14. august kommer de 42 musikere til Randers sammen med The Bootleg Beatles med orkestrets anden dirigent, David Firman, på podiet.

Powered by Labrador CMS