Fladskærms-trick slører priser
Elektronikkæder fortæller ikke, når de har eneret på at sælge en fladskærm. Det gør det svært at sammenligne priser, mener Forbrugerrådet.
Ofte har vi forbrugere svært ved at sige nej tak til et rigtig godt tilbud. Særligt hvis vi kan spare tusindvis af kroner på for eksempel en ny fladskærm.
Desværre bliver det sværere og sværere at finde og gennemskue de gode tilbud, mener Forbrugerrådet Tænk.
Det skyldes, at mange elektronikkæder har eneret på at sælge specifikke fjernsynsmodeller.
– På den måde behøver butikken ikke bekymre sig om, hvad konkurrenten tager for sine fjernsyn og kan selv bestemme, hvad “normal”-prisen. Forbrugeren har jo ikke mulighed for at sammenligne priser, da der ikke er andre forhandlere, siger markedsresearcher i Forbrugerrådet Tænk, Lisette Olsgaard.
“Eneretsmodeller”
Et andet problem er, at butikkernes eksklusive “eneretsmodeller” sjældent er særlige eksklusive.
Ofte kan de det samme som mange andre modeller, men har bare et lidt anderledes design, vurderer Lisette Olsgaard.
Eksempelvis kan Elgiganten sælge en specifik model med sølvramme og firkantet fod, mens Dansk Supermarked kan have eneret på nøjagtig den samme model, bare med en sort ramme eller en anden fod.
– Det kan være meget svært for en forbruger at kunne se forskel på modellerne og gennemskue, hvad forskellen er, siger Lisette Olsgaard.
Priserne går op og ned
Samtidig sker der ifølge Forbrugerrådet ofte det, at eneretsmodellerne er præget af såkaldte elevatorpriser, hvor priserne går op og ned, mens de skærme, der forhandles bredt i flere butikker, falder stødt i pris.
Dansk Supermarked har for eksempel eneret på at sælge den 58 tommer store Samsung-model UE58J5205, og her er prisen ifølge sammenligningsiden Pricerunner indtil videre kun steget fra 7.500 kroner i starten af december til 7.999 kroner i midten af december.
Dansk Supermarked afviser kritik
Hos Dansk Supermarked afviser man, at eneretsmodellerne skulle gøre det sværere for forbrugerne at gennemskue priserne.
– Vi stiller alle informationer om produktet og dets specifikationer til rådighed for kunderne. På den måde sikrer vi, at kunderne kan undersøge udvalget og sammenligne de forskellige tilsvarende modeller på markedet, inden de træffer købsbeslutningen, skriver kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked, Maia Lindstrøm Sejersen, i en mail.
Hun mener ikke, at butikkerne bør gøre kunderne opmærksomme på eneretten.
– Som vi ser det, er produktinformationen mere relevant end oplysning om, at varen kun kan købes hos os, skriver hun.
Som forbruger er man derfor tvunget til at være på mærkerne og undersøge modellerne grundigt, inden man beslutter sig, mener Lisette Olsgaard.
Særligt hvis en model kun er til salg i én eller to butikker.
Fakta
Flere butikker har eneret på at sælge specifikke Samsung-fladskærme.
Elgiganten og Fona, som deler lager med Elgiganten, har eneret på at sælge Samsung-modellen UE40JU6475. Modellen blev lanceret til 7999 kroner.
På et halvt år har prisen været nede på 4999 kroner tre gange, indtil den blev sat op til de nuværende 7500 kroner i oktober.
En næsten identisk model, UE40JU6465, forhandles bredt, og her er prisen faldet støt siden lanceringen til den nuværende pris på 5138 kroner.
/ritzau/FOKUS