FDM: Leveringsomkostninger er skjult avance
Forbrugerne betaler langt hen ad vejen for ingenting, når forhandlerne kræver leveringsomkostninger på brugte biler, mener FDM, der vil have Forbrugerombudsmanden til at sikre mere gennemsigtighed.
Et obligatorisk beløb, en takst fastsat af staten eller prisen på nummerplader og klargøring. Forklaringerne er lige så mange, som de er fantasifulde, når det gælder bilforhandlernes leveringsomkostninger på brugte biler. Det viser en rundringning, FDM har lavet på 20 brugte biler rundt om i landet.
Om man reelt får noget for beløbet, der i gennemsnit ligger på 3.650 kroner, er imidlertid tvivlsomt. De udgifter, en forhandler måtte have til at vaske, støvsuge og på anden måde klargøre en brugt bil, afspejler sig allerede i bilens pris. Derfor bør forbrugerne være mere kritiske overfor posten, som FDM mener blot er en del af forhandlernes avance.
– Som forbruger skal man ikke bare acceptere sælgers leveringsomkostninger. Gør man det, betaler man langt hen ad vejen for ingenting. Vi har i hvert fald svært ved at se, hvad det er for omkostninger, en sælger har ved at levere en brugt bil udover udgiften til ejerskifte og nummerplader, hvis bilen ikke allerede har dem. Som bilkøber bør man derfor altid forhandle om den post også, siger afdelingsleder i FDM, Per Alkestrup.
Og der er god grund til, at bilkøbere bør være mere kritiske, når det gælder leveringsomkostninger på brugte biler. En undersøgelse, FDM har foretaget, viser nemlig, at der blandt forbrugerne er en generel usikkerhed om, hvad leveringsomkostningerne præcis dækker over. Godt seks ud af ti blev ved deres bilkøb ikke oplyst om, hvad posten dækkede over, og af dem sælger rent faktisk oplyste eller som selv spurgte ind til omkostningerne, fandt knap hver tredje beløbet højt eller meget højt.
– Leveringsomkostninger er blot med til at sløre prisen og lokke kunder til at tro, at bilen er billigere, end den er. FDM så hellere, at forhandlerne nøjedes med at annoncere én samlet pris. Det ville være mere reelt, siger Per Alkestrup og henviser til, at man hverken i Sverige, Norge eller Tyskland opererer med leveringsomkostninger på brugte biler.
FDM har derfor nu skrevet til Forbrugerombudsmanden for at få ham til at sikre en højere grad af gennemsigtighed på bilpriserne.