Der findes mange myter om vinterdæk, og ved du blandt andet om vinterdæk støjer mere end sommerdæk?

Vi ved jo godt, at der bør være vinterdæk på bilen, men alligevel er der mange, som alligevel ikke får det gjort. Og det går altså ud over sikkerheden ude i trafikken.

Samtidig er myterne om vinterdæk mange. Men den teknisk chef for Bridgestone, Jesper Sørensen, punkterer her de fem mest sejlivede af dem.

Myte #1: Vinterdæk støjer mere end sommerdæk

– Nej, det er ikke længere korrekt, siger Jesper Sørensen. Faktisk kan det let forholde sig omvendt. De mange, der kører med bredere sommerdæk og lidt smallere vinterdæk, vil typisk opleve, at deres vinterdæk er de mindst støjende. Tidligere var vinterdæk ganske støjende, men med moderne teknologi, mønsterdesign og gummiblandinger er der sket dramatiske fremskridt, og moderne vinterdæk er både støjsvage og komfortable. 

Myte #2: Man skal skifte til vinterdæk, når temperaturen falder til under 7 grader


– Det er korrekt, at vinterdæk er designet til at fungere optimalt ved lave temperaturer, men de 7 grader skal udelukkende opfattes som en tommelfingerregel, siger Jesper Sørensen og tilføjer: Generelt er det dog en god idé at skifte til vinterdæk, når temperaturerne er under 7 grader, for så vil der typisk også være risiko for frost i ydertimerne af døgnet – og det er her, der for alvor er fordele ved vinterdæk.

Myte #3: Vinterdæk må højst være fem år gamle


– Både og, siger Jesper Sørensen. Så længe dæk opbevares korrekt, så ældes de kun meget langsomt, og der sker ikke nogen væsentlig forringelse af dækkets egenskaber. Men når dækkene tages i brug og udsættes for vind og vejr og almindelig belastning, ja, så sker der en ældning, og man kan med rimelighed sige, at efter 5 sæsoner i brug kan der være god grund til at skifte, selvom der måske stadig er mønster tilbage – men dette må altid bero på en individuel vurdering.

Myte #4 Vinterdæk er lovkrav om vinteren i Tyskland 

– Det er lovpligtigt at have enten vinterdæk eller helårsdæk på bilen, når der er vintervejr i Tyskland. Hvis dækkene er produceret fra 1. januar 2018, skal det også være mærket med et bjerg- og snefnugssymbol for at være anerkendt som vinterdæk i Tyskland. Vær opmærksom på, at dette også gælder turister. 

Myte #5 Helårsdæk er acceptable i alle lande

– Nej, det er fx ikke lovligt at benytte helårsdæk i Sverige, når der er vinterføre, lyder det fra Jesper Sørensen. For nogle år tilbage måtte turister gerne køre i Sverige uden vinterdæk, men denne regel er nu afskaffet. Så skal du på skiferie i Sverige mellem 1. december og 31. marts, så tjek lige, at du har fået skiftet til vinterdæk inden. 

Artiklen er bragt på baggrund af en pressemeddelelse fra dækproducenten Bridgestone.

Flere nyheder

Kom med din mening til nyheden