Pas på farlige køb af kopivarer
Knap hver femte ung risikerer at støtte organiseret kriminalitet og udsætte sig selv for fare
Se fakta om kopivarer i billedgalleriet herover
Knap hver femte mellem 15 og 24 år køber kopivarer uden at vide det, når de handler tøj, sko og makeup på nettet.
Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at det gælder 18 procent i denne aldersgruppe. Det skriver Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.
Endnu flere har været i tvivl om, hvorvidt et produkt, de har købt, var ægte. Nemlig 27,6 procent af de unge, mens 19,3 procent af danskerne på tværs af alder har været i tvivl om, hvorvidt et produkt, de har købt, var ægte eller falsk.
Involveret i menneskehandel
De unge risikerer – oftere end andre danskere – både at støtte organiseret kriminalitet og udsætte sig selv for fare.
De kan komme for skade at støtte organiserede kriminelle grupper, som også kan være involveret i handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel, når de handler på nettet.
Erhvervsministeren advarer
Det er ulovligt at sælge kopivarer erhvervsmæssigt, men de kriminelle tjener enorme summer på den ulovlige handel.
En række rapporter fra bl.a. Europol har dokumenteret, at kopivarehandlen ofte sker i form af organiseret kriminalitet, og at de kriminelle grupper i vidt omfang også er involveret i andre typer af alvorlig kriminalitet.
“Alt for ofte bruges de store tech-platforme til køb og salg af produkter på nettet, som kan være farlige og ikke mindst ulovlige. Det må simpelthen ikke ende i hænderne på vores unge mennesker, der i god tro handler på nettet,” advarer erhvervsminister Simon Kollerup.
Erhvervsministeren fortsætter:
“Men desværre kan det være meget svært at stille nogen til ansvar for de kriminelle handlinger. I regeringen er vi meget opmærksomme på udfordringerne med de store tech-giganter, og at der er behov for at finde løsninger. Det skal være trygt for vores unge generation at handle på nettet.”
Influencers del af ny kampagne
For at få de unge forbrugere til at stoppe med at købe falske varer lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen – i anledning af Verdens Anti-piratkopieringsdag den 8. juni – en ny digital kampagne, der hedder ‘Check the tag’.
Sammen med en række kendte influencers, som Anna Briand og Frederik Trudslev, sætter kampagnen fokus på risikoen for at støtte organiseret kriminalitet og på hvilke tegn, der kan være med til at afsløre, hvad der er en kopi, og hvad der er ægte.
Kampagnen sætter fokus på risikoen for at støtte organiseret kriminalitet og på hvilke tegn, der kan være med til at afsløre, hvad der er en kopi og hvad der er ægte.
Kampagnen består blandt andet af kampagnebilleder, som en række influencers poster på Instagram med et tag, som de unge opfordres til at tjekke.
På den måde synliggøres sammenhængen imellem kopivarer og andre former for alvorlig kriminalitet som eksempelvis narko- og menneskehandel.
Unge skal være obs på risici
Et andet element ved kampagnen er en video, der forklarer fem tegn ved kopivarer, som de unge kan bruge til at spotte en kopivare og vælge den ægte i stedet. Kampagnen serverer også en håndfuld fakta om den skjulte bagside ved kopivarer.
Formålet med kampagnen er at få unge danske forbrugere i alderen 18-24 år til at stoppe med at købe kopivarer ved at gøre dem bevidste om de risici, der er forbundet med falske varer.
Samtidig får de viden om, hvordan de kan undgå at købe kopivarer ved at følge nogle få gode råd.
Se fakta om kopivarer i billedgalleriet herover