Nemlig.com-vognmænd har “mærkelige adresser”
3F har sendt konfliktvarsel til alle vognmænd, der kører for Nemlig.com. 10 procent af brevene kom retur med ukendt adresse, andre har adresse i spillehaller og frisører
Citathistorie:Fagbladet 3F
3F har sendt konfliktvarsel til alle vognmænd, der kører for Nemlig.com. 10 procent af brevene kom retur med ukendt adresse, andre har adresse i spillehaller og frisører.
Der tegner sig et broget billede af forholdene hos de 137 vognmænd, der kører varer for onlinesupermarkedet Nemlig.com, efter at de alle har fået første konfliktvarsel fra 3F med posten.
Omkring hvert 10. brev med konfliktvarslet er kommet retur til 3F. Med stemplet “Ubekendt efter adressen”. Andre vognmænd har adresser i spillehaller, hos frisører, på byggepladser, på co-adresser hos pensionister og ofte i socialt boligbyggeri på almindelige adresser.
Endelig har 13 vognmænd henvendt sig til 3F Transport, fordi de simpelthen ikke forstår konfliktvarslet.
– De mener, at de er chauffører og ikke vognmænd. Det er helt sort og det billede, som vi frygtede. Nemlig.com slår sig op på at være nyskabende og moderne, men logistikken er totalt kaotisk og deres metoder er håbløst gammeldags, siger formand for 3F Transport Jan Villadsen.
Vil have overenskomst til alle
Han understreger, at 3F vil have chaufførerne overenskomstdækket. Og fastslår, at det kun er muligt ved at varsle konflikt mod alle vognmænd, der kører for Nemlig.com, efter at 3F’s forhandlinger i sidste halvdel af april med nemlig.com endte uden en aftale.
– Det lugter langt væk af fup og proforma-adresser og tegner et rystende billede af, at modervirksomheden Nemlig.com ikke har styr på deres forretning. Jeg har aldrig set noget lignende, siger Jan Villadsen.
Konflikten er ikke rettet direkte mod Nemlig.com, for de har ikke ansat chaufførerne. Chaufførerne er i stedet ansat af selvstændige vognmænd, og derfor er det dem, der har fået konfliktvarslet.
“Problematisk”
Ifølge Christian Højer Schjøler, lektor i ansættelsesret ved SDU, er det svært at sige, hvad årsagen er til, at nogle af vognmændene tilsyneladende ikke har oplyst en korrekt adresse over for Erhvervsstyrelsen.
– Man kan kun gisne om, at virksomhederne ikke eksisterer andet end på papiret. Det er selvfølgelig problematisk, hvis myndighederne ikke kan komme i kontakt med virksomheden og virksomhedsejeren. For 3F betyder det, de ikke kan komme i dialog med virksomheden og varsle konflikten, siger han.
Christian Højer Schjøler pointerer, at hvis vognmændene ikke har forstået, at de er en virksomhed og kan blive underlagt konfliktvarsel og krav om overenskomst, tyder det på, at de ikke forstår deres aftale med Nemlig.com og forretningsmodellen.
– Det kan give en masse forståelsesmæssige udfordringer, hvis de stiller sig uforstående over for kravet om overenskomst og konfliktvarslet. Hvis de melder tilbage, at de bare er chauffører, så tyder det på, de ikke har forstået den kontrakt, de har med Nemlig.com, siger han.
Kan få konsekvenser
Christian Højer Schjøler mener, at det innovative i Nemlig’s logistikløsning er i tråd med tendensen i retning af prekære ansættelser og brugen af solo-selvstændige på grænsen til lønmodtagerstatus. Derigennem reducerer Nemlig logistikomkostningerne.
– Det er ikke noget nyt i at bruge selvstændige underleverandører, men det i min optik grænsesøgende, de har etableret et så stringent systemet med en masse ”små” vognmænd, som man kontrollerer og styrer i så kort snor. Efter min opfattelse er det endnu et eksempel på, hvordan man forsøger at udforske gråzonen mellem selvstændige og lønmodtagere, siger han.
Selvom der ikke er varslet konflikt direkte mod Nemlig.com, kan det få store konsekvenser for virksomheden, hvis det ender med, at de ikke kan få bragt varer ud.
En sympatikonflikt vil betyde, at medlemmer af andre fagforbund stopper med at udføre arbejde, vognmændene er involveret i. På den måde lægges der ekstra pres på.
Fagbladet 3F rettede onsdag henvendelse til Nemlig.com, men har ikke fået noget svar.